تفاوت آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید

تفاوت آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید
تفاوت اصلی AHA و BHA در مکانیسم لایه برداری آن‌ها بوده و شباهت آن‌ها در افزایش قدرت نوسازی سلولی و بازسازی پوست است.
خلاصه (نکات مفید)
تفاوت اصلی AHA و BHA در مکانیسم لایه برداری آن‌ها بوده و شباهت آن‌ها در افزایش قدرت نوسازی سلولی و بازسازی پوست است.
آلفا هیدروکسی اسید با جدا کردن سلول‌های مرده از سطح پوست عمل کرده و پوستی صاف، بدون لک و شفاف به شما هدیه می‌دهد.
بتا هیدروکسی اسید با حل کردن چربی و آلودگی داخل منافذ پوست، لایه برداری عمقی تری ارائه داده و برای پوست مستعد جوش بهترین انتخاب است.

اسیدهای لایه بردار یکی از انواع لایه بردارهای پوست هستند که بدون به همراه داشتن عوارض خاص یا شدید، تبدیل به محصولاتی محبوب در روتین پوستی ما شده اند.   وقتی صحبت از اسیدهای دوستدار پوست میشود، دو گزینه AHA و BHA حضوری پررنگ تر از بقیه دارند. آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) از جمله مواردی بودند که به‌طور مفصل به شرح ویژگی‌های آنها پرداختیم. همچنین درباره رایج ترین بتا هیدروکسی اسید یعنی سالیسیلیک اسید نیز صحبت کرده ایم. در این مبحث نوبت به مقایسه شباهت ها و تفاوت های این دو گروه ترکیبات میرسد تا شما بتوانید با توجه به نوع و نیازهای پوست خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

کاربرد اسیدهای آلفا هیدروکسی AHA

مروری بر نقش آلفا هیدروکسی اسیدها روی پوست

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) گروهی از اسیدهای گیاهی و حیوانی هستند که در انواع محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. محبوب‌ترین بین آنها گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید است که به نسبت بقیه آلفا هیدروکسی اسیدها ملایم‌تر هستند و به صورت مؤثری عمل می‌کنند. آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) بر خلاف BHAها محلول در آب هستند و برای التیام عوارضی مثل لک و تیرگی پوستی، چین و چروک و ناهمواری های بافت پوست کاربرد دارند.

انواع آلفا هیدروکسی اسید

  • اسید سیتریک
  • اسید گلیکولیک
  • ماندلیک اسید
  • اسید لاکتیک
  • اسید مالیک
  • اسید تارتاریک

برای آشنایی با آلفا هیدروکسی اسیدها، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

بتا هیدروکسی اسیدها (سالیسیلیک اسید)

بتا هیدروکسی اسید، یکی از ترکیبات بسیار مهم در صنعت محصولات پوستی است که از گیاهان مشتق می‌شود. این عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست را عموماً با نام سالیسیلیک اسید می‌شناسید و با خواص آن به عنوان یک ترکیب معجزه آسا برای پوست چرب آشنا هستید.

انواع بتاهیدروکسی اسید

  • اسید سالیسیلیک
  • بتا هیدروکسی بوتانوئیک اسید
  • اسید تروپیک
  • اسید ترتوکانیک

 

سالیسیلیک اسید و به‌طورکلی تمام بتا هیدروکسی اسیدها محلول در چربی هستند. این ترکیبات به پوست نفوذ کرده و منافذ را کاملاً پاکسازی و تصفیه می‌کنند و به همین جهت می‌توانند به افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند برای کاهش چربی و آلودگی پوست، بهبود جوش و التهابات پوست کمک کنند.

برای آشنایی بیشتر با معروف‌ترین BHA یعنی سالیسیلیک اسید، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

تفاوت آلفا و بتا هیدروکسی اسید

دو گونه از رایج‌ترین لایه‌بردارهای شیمیایی، مکانیسم اثر متمایزی هم دارند؛ آلفا هیدروکسی اسیدها، با زدودن سلول‌های مرده از روی سطح پوست، چهره‌ای روشن‌تر و صاف‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورند. بتا هیدروکسی اسیدها هم در نوع خود با نفوذ موثر به منافذ پوستی، به حل کردن چربی و آلودگی داخل منافذ پوست و درمان جوش‌ها از سطح پوست کمک می‌کنند. هر دو اسید در فرمولاسیون انواع محصولات آرایشی و بهداشتی مانند پاک‌کننده‌ها، تونرها، مرطوب‌کننده‌ها، اسکراب‌ها، لایه‌بردارها و ماسک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد اصلی آنها عمل لایه‌برداری از پوست است.

تفاوت اصلی آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید در محلولیت آن‌ها است. از آ‌نجایی‌که BHAها می‌توانند روغن را در خود حل کنند، قادرند به منافذی که سبوم چربی در آن‌ها وجود دارد نفوذ کرده و در سطح عمیق‌تری پوست را لایه‌برداری کنند. از این‌رو BHA برای پوست‌های چرب و جوش‌دار مناسب‌تر است. پوست‌های خشک، حساس و مختلط با استفاده از AHA می توانند نتایج بهتری را به‌دست آورند.

اینفوگرافی Infographic تفاوت آلفا و بتا هیدروکسی اسید

شباهت BHA و AHA چیست؟

فیبروبلاست‌ها سلول‌های موجود در پوست و مسئول تولید فیبرهای کلاژن، الاستین و اسید هیالورنیک هستند و به خاصیت ارتجاعی و تقویت سد محافظتی پوست کمک می‌کنند.

مطالعات و آزمایش‌های صورت گرفته روی کشت‌های سلولی انسانی نشان‌ می‌دهند که آلفاهیدروکسی اسیدها و بتاهیدروکسی اسیدها سبب افزایش ضخامت درم، تکثیر سلولی و تکثیر فیبروبلاست‌ها می‌شوند.

در مقایسه با اسکراب‌های فیزیکی اسیدهای هیدروکسی در صورت استفاده صحیح ملایم‌تر و مفیدتر هستند. این اسیدها در طول درمان لایه‌برداری کنترل شده‌ای را روی پوست انجام داده و با حذف سلول‌های مرده به محصولات مراقبتی پوست اجازه می‌دهند تا به‌طور موثر درون پوست نفوذ کنند. در زمینه مزایای لایه برداری، خواندن مقاله زیر خالی از لطف نیست!

 

جمع‌بندی

AHAها و BHAها هنگامی که در کنار یکدیگر استفاده شوند، فرصت دستیابی به پوستی ممتاز را مهیا می‌کنند. این کیفیت ممکن است ثمره افزایش تولید کلاژن در پوست باشد که در نتیجه آن درم و اپیدرم پوست به شکلی محسوس پرحجم‌تر به نظر می‌آیند. به همین دلیل، بسیاری از محصولات موجود در بازار مشتمل از هر دو اسید هستند. بااین‌حال، هر دو اسید خاصیت لایه‌برداری دارند و بنابراین استفاده هم‌زمان از هر دو می‌تواند به طور بالقوه باعث خشکی و التهاب پوست شود. برای رفع این مسئله می‌توانید از غلظت‌های پایین‌تر شروع کنید، از AHA و BHA به شکل یک روز در میان استفاده کرده و یا حتی یکی را تنها در قسمت‌های خاصی از صورت خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر پوستی مختلط دارید، می‌توانید AHA را برای نواحی خشک پوست استفاده کرده و BHA را بر روی نواحی چرب‌تر آن اعمال کنید

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)