راهنمای جامع مرطوب کننده

راهنمای جامع مرطوب کننده
شاید خرید کرم مرطوب کننده صورت، آسان به نظر برسد؛ اما تابه‌حال چند بار برایتان اتفاق افتاده که با خرید یک مرطوب کننده صورتتان چرب تر شود و جوش بزنید! یا بعد از مصرف کرم مرطوب کننده خود همچنان پوست خشک و زبری داشته باشید! و یا حتی به‌خاطر داشتن پوست خیلی چ
مرطوب کننده، با تشکیل یک‌لایه مسدودکننده، از خروج آب و رطوبت از پوست شما جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، لطافت پوست حفظ شده و خشکی آن به تأخیر می‌افتد. آبرسان، توانایی جذب آب از هوا یا پوست شما را دارد و آن را بر روی پوست نگه می‌دارد.
یک تصور غلط و رایج دررابطه‌با استفاده مرطوب کننده این است که مرطوب کردن پوست چرب آن را حتی چرب تر می‌کند. اما حقیقت این است که این موضوع کاملاً برعکس است. پوست چرب همچنان به کرم مرطوب کننده نیاز دارد.
برای خرید یک کرم مرطوب کننده مناسب، ابتدا باید نوع پوست و نیازهای پوستتان را بشناسید تا بتوانید کرم مرطوب کننده‌ای خریداری کنید که هم کاملاً مناسب شما باشد و هم نیازهای پوستتان را هم رفع بکند.

مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها، محصولاتی هستند که توانایی تامین رطوبت و آب مورد نیاز سلول های پوست را دارند. این محصولات می‌توانند طبیعی، شیمیایی، یا ترکیب این دو باشند. امروزه سبک زندگی جدید، پوست انسان را در برابر خشکی آسیب پذیرتر کرده و نیاز به مرطوب کننده و آبرسان غیر قابل انکار است. به همین دلیل استفاده از این محصولات در چند دهه اخیر با رشد چشمگیری مواجه شده است.

شاید خرید کرم مرطوب کننده صورت، آسان به نظر برسد؛ اما تابه‌حال چند بار برایتان اتفاق افتاده که با خرید یک مرطوب کننده صورتتان چرب تر شود و جوش بزنید! یا بعد از مصرف کرم مرطوب کننده خود همچنان پوست خشک و زبری داشته باشید! و یا حتی به‌خاطر داشتن پوست خیلی چرب یا حساس قید خرید مرطوب کننده را زده باشید. همه این‌ها به‌خاطر خرید مرطوب کننده اشتباه برای پوستتان است. با داشتن اطلاعات درست و کافی متوجه می‌شوید که باید به دنبال چه نوع مرطوب کننده‌ای باشید، چون همه مرطوب کننده ها مثل هم عمل نمی‌کنند.

 

 

با ما همراه باشید تا در این راهنمای جامع مرطوب کننده به بررسی انواع مرطوب کننده‌ها، نحوه انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پوست شما و نحوه استفاده صحیح از مرطوب کننده خواهیم پرداخت. نگران نباشید حتی اگر جنس پوست خود را نمی‌دانید ما راه‌حل آن را هم برایتان در این مقاله آورده‌ایم.

 

تفاوت مرطوب کننده و آبرسان

تفاوت مرطوب کننده و آبرسان

مرطوب کننده چیست؟

 مرطوب کننده یک لوسیون، کرم، امولسیون یا پماد است که با استفاده از نرم کننده هایی فرموله شده است و به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند. این مرطوب کننده ها لایه‌های سطحی پوست را آبرسانی می‌کنند و به پوست کمک می‌کنند تا محکم شود و رطوبت و مواد مغذی خود را حفظ کند، درعین‌حال از پوست در برابر محرک‌های محیطی نیز محافظت می‌کنند.

روش کار مرطوب کننده ها به این صورت است که؛ با تشکیل یک‌لایه مسدودکننده، از خروج آب و رطوبت از پوست شما جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، لطافت پوست حفظ شده و خشکی آن به تأخیر می‌افتد. مواد استفاده شده در ساخت این نوع مرطوب کننده ها معمولاً روغن هستند. در تهیه این محصولات، از روغن معدنی (مانند روغن بچه)، روغن های پالایشگاهی (مانند وازلین) و روغن های گیاهی استفاده می‌شود.

 

آبرسان چیست؟

برای توضیح به اینکه آبرسان چیست باید این طور گفت: آبرسان ها، یک نوع محصول مراقبت از پوست هستند و از موادی به نام humectants (هموکتانت یا جذب‌کننده رطوبت) مانند گلیسیرین، اسید هیالورونیک، آلوئه‌ورا و… تشکیل شده‌اند که توانایی جذب آب از هوا یا پوست شما را دارند و آن را بر روی پوست نگه می‌دارند. پوست خشک و دهیدراته بیشتر نیاز به استفاده از آبرسان دارد.

تا اینجا تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را به شما توضیح دادیم و متوجه شدید که  مرطوب کننده و آبرسان یکی نیستند؛ اما یک نکته جالب وجود دارد، اینکه این دو محصول به‌نوعی تکمیل‌کننده یکدیگر هستند!

به این صورت که ابتدا از آبرسان استفاده کرده و آبرسان آب را جذب پوستتان می‌کند و سپس با استفاده از یک مرطوب کننده، آب در پوستتان مسدود می‌شود.

اما فواید مرطوب کننده برای پوست، با همین چند خط تمام نمی‌شود. در ادامه، به بررسی سایر فواید مرطوب کننده و انواع مرطوب کننده برای تمام نوع‌های پوست (چرب، مختلط، نرمال، خشک و حساس) می‌پردازیم تا به دانشی مانند یک متخصص پوست دست یابید.

 

  تشابه تفاوت
کارکرد هر دو مرطوب کننده و آبرسان به تغذیه سلولی پرداخته و از خشکی جلوگیری می‌کنند. مرطوب کننده از تبخیر رطوبت جلوگیری کرده و آبرسان سلول های آب را به پوست می‌رسانند.
مواد اولیه هر دو مرطوب کننده و آبرسان از مواد مغذی طبیعی استفاده می‌کنند. ترکیبات مرطوب کننده پیچیده و ترکیبات آبرسان معمولا ساده تر است.
بافت هر دو مرطوب کننده و آبرسان در بافت های مختلف موجود هستند. مرطوب کننده ها بافت غلیظ تر و آبرسان ها بافت رقیق تری دارند.
کاربرد هر دو مرطوب کننده و آبرسان در کنترل و درمان خشکی پوست استفاده می‌شوند. مرطوب کننده برای بیماری های مرتبط با بیماری های حفظ رطوبت و آبرسان برای بیماری های مرتبط با تولید رطوبت توصیه می‌شوند.

چرا استفاده از مرطوب کننده برای پوست ضروری است؟

استفاده از کرم مرطوب کننده نه‌تنها به‌منظور ایجاد، افزایش و حفظ رطوبت پوست بسیار مفید است، بلکه همچنین باعث تقویت سد پوستی سالم می‌شود و آب را درون پوست حفظ کرده و عوامل آزاردهنده (آلودگی‌ها) را از پوست دور نگه می‌دارد. همچنین پوست را صاف و لطیف می‌کند و خطوط و چین و چروک را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

چرا پوست چرب هم نیاز به مرطوب کننده دارد؟

یک تصور غلط و رایج دررابطه‌با استفاده مرطوب کننده این است که مرطوب کردن پوست چرب آن را حتی چرب تر می‌کند. اما حقیقت این است که این موضوع کاملاً برعکس است. پوست چرب همچنان به کرم مرطوب کننده نیاز دارد، زیرا کرم مرطوب کننده به تنظیم تولید چربی کمک می‌کند. مرطوب نکردن صورت، می‌تواند باعث شود پوست شما چربی بیشتری تولید کند تا خودش را آبرسانی کند.

 

فواید استفاده از مرطوب کننده

فواید استفاده از مرطوب کننده

  1. آبرسانی: با قرارگرفتن پوست در معرض آفتاب، کثیفی و آلودگی هوا، خشک می‌شود. یک مرطوب کننده، رطوبت پوست را جبران می‌کند، رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و پوست را نرم تر می‌کند. مرطوب کننده همچنین ممکن است لکه‌های خشک، پوسته‌پوسته شدن و قرمزی را از بین ببرد.
  2. کاهش مشکلات پوستی: بسیاری از مشکلات رایج پوستی، مانند آکنه، زمانی ظاهر می‌شوند که پوست خیلی چرب یا خیلی خشک شود. ازاین‌رو، استفاده از مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست شما می‌تواند به حفظ تعادل آن کمک کند.
  3. محافظت کننده: مرطوب کننده های دارای SPF (مانند ضد آفتاب SPF 30) در برابر نور خورشید از پوست شما محافظت می‌کنند. همچنین کرم مرطوب کننده از ازدست‌دادن آب از طریق اپیدرمی (TEWL) جلوگیری می‌کند و به پوست کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند.
  4. روشن کننده: مرطوب کننده های حاوی ویتامین C خاصیت روشن کنندگی دارند که می‌تواند به یکنواخت شدن رنگ پوست و محوشدن لکه‌های تیره کمک کند.
  5. ضد پیری: مرطوب کننده های حاوی رتینول یا رتینوئید نیز می‌توانند خاصیت ضد پیری داشته باشند.
  6. جلوگیری از ایجاد جوش: وقتی پوست شما خشک می‌شود، غدد چربی پوست برای تعادل دهی رطوبت آن، چربی اضافی تولید می‌کنند. به همین دلیل، منافذ پوستتان مسدود می‌شود و جوش می‌زنید. با استفاده از مرطوب کننده مناسب می‌توانید از ایجاد جوش جلوگیری کنید.
  7. مراقبت از پوست‌های حساس: افرادی که دارای حساسیت پوستی هستند، علائمی مانند قرمزی، اگزما و لکه‌های خارش‌آور را به‌شدت تجربه می‌کنند. استفاده از یک کرم مرطوب کننده، علاوه بر اینکه به درمان اگزما کمک کرده، از پوست شما محافظت می‌کند و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد.

 

آب به تنهایی برای رطوبت رسانی کافی نیست!

آب به‌تنهایی نمی‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. هرچه بیشتر بعد از شستشوی پوست، صورتتان را بدون استفاده از مرطوب کننده و آبرسان پوست بگذارید پوستان شما بیشتر به سمت خشکی می‌رود.

تا اینجای مقاله شما را بااهمیت استفاده کرم مرطوب کننده و فواید آن آشنا کردیم؛ در ادامه با دیدگاه تخصصی‌تر کرم‌ های مرطوب کننده را بررسی می‌کنیم.

 

مواد مهم تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده

مواد مهم تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده

از نظر علمی، مرطوب کننده یک اصطلاح کلی است که برای محصولات و ترکیبات مختلفی که برای افزایش رطوبت استفاده می‌شوند، به کار می‌رود؛ از جمله:

  • مسدودکننده (Occlusive)

مسدودکننده ها با مرطوب کردن پوست، به ازدست‌رفتن آب پوست جلوگیری می‌کند. می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک سد محافظ در نظر گرفت که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت بیشتری حفظ کند و پوست را از تحریک‌کننده‌های خارجی محافظت کنند. معروف‌ترین اکلسیو وازلین، سیلیکون، موم، سیلیکون، روغن‌زیتون، روغن سویا، زینک و لانولین هستند.

 

  • مرطوب کننده ها (Humectant)

هومکتانت‌ها یکی از مواد محبوب هستند که در محصولات مرطوب‌ کننده وجود دارند. مرطوب ‌کننده‌ها قادر به جذب آب از محیط اطراف خود، در شرایط مناسب هستند. این رطوبت اضافی می‌تواند پوست را نرم و لطیف کند.

برخی از موادی که در ترکیب مرطوب ‌کننده‌ها استفاده می‌شوند عبارت‌اند از گلیسیرین، اسید هیالورونیک و اوره.

توجه کنید که عبارت “هومکتانت” عموماً بر روی برچسب محصولات ذکر نمی‌شود، بنابراین شما باید ترکیبات کرم مرطوب کننده خود را بررسی کنید.

 

  • نرم کننده یا چربی و روغن (Emollient)

نرم کننده یک ماده روغنی است که به پر کردن فضاهای بین سلول های تشکیل دهنده پوست کمک می‌کند. سرامیدها، روغن‌ها و لیپیدها همه موادی هستند که در فرمول‌های مرطوب‌ کننده یافت می‌شوند و جزء نرم ‌کننده‌ها محسوب می‌شوند. نرم کننده ها می‌توانند هردو خاصیت مرطوب کنندگی یا انسدادی داشته باشند. این نوع محصولات را می توان برای پوست خشک، خارش دار یا ملتهب و همچنین برای کمک به درمان اگزما و پسوریازیس استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، مرطوب کننده ها با حفظ رطوبت طبیعی پوست و کمک به تولید آن توسط پوست با خشکی پوست مبارزه می کنند. به همین جهت مواد موثر موجود در مرطوب کننده ها شامل مواد طبیعی موجود در بافت طبیعی پوست می‌شود. مطالعات انجام شده در کمیسیون سلامت دانشگاه هاروارد نقش مواد مختلف مورد استفاده در مرطوب کننده و آبرسان ها به دقت بررسی می کند.

 

  • ویتامین ها

همانطور که گفته شد، یکی از اهداف محصولات مرطوب کننده، تغذیه سلول های پوست است. بهترین مواد مغذی برای پوست، ویتامین ها هستند. ویتامین های موجود در محصولات می‌توانند خالص یا همراه گیاه خاصی باشند. برای مثال اسکوربیک اسید به طور خالص در ترکیبات بعضی محصولات وجود دارد در صورتی که برخی محصولات مثل عصاره لیمو یا پرتقال به عنوان منبع سرشار از اسکوربیک اسید یا ویتامین سی استفاده می کنند.

 

  • خنک کننده

خنک کننده یا منتول ها جزو مواد ثابت همه مرطوب کننده ها نیستند اما در بسیاری از محصولات وجود دارند. این خنک کننده ها با تحریک سلول های پوست احساس شادابی بیشتری ایجاد کرده و خارش های سطحی را از بین می‌برند. عصاره نعنا، شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین خنک کننده است.

 

  • اسید لاکتیک

مانند خنک کننده، اسید لاکتیک جزو ثابت مواد تشکیل دهنده محصولات مرطوب کننده نیست. اسید لاکتیک بیشتر با خواص لایه برداری شناخته شده و با از بین بردن سلول های مرده سطح پوست، فرصت تنفس به پوست می‌دهد. همچنین اسید لاکتیک با نفوذ به لایه میانی پوست، استرس و تنش آن را کاهش داده و باعث افزایش انعطاف پذیری پوست می‌شود. اسید لاکتیک خطر شناخته شده‌ای برای پوست ندارد اما در صورت استفاده بیش از حد میتواند باعث التهاب موضعی پوست شود.

  • هیالورونیک اسید

این ماده که به طور طبیعی توسط سلول های پوست تولید می‌شود، توانایی بی‌نظیری در حفظ سلول های آب دارد. طبق تحقیقات، هر سلول هیالورونیک اسید می‌تواند تا هزار برابر وزن خود سلول های آب را محبوس کرده و آن ها را به لایه های عمیق‌تر پوست ببرد.

 

  • گلیسیرین

گلیسیرین احتمالا شناخته‌شده ترین ماده موجود در این لیست است. بافت خاص این ماده علاوه بر کمک به سلول های آب در نفوذ و افزایش نرمی و لطافت سطح پوست، به آن اجازه می‌دهد تا سلول های آب موجود در اتمسفر اطراف پوست را نیز جذب کند.

 

  • سرامید

سرامید ها مواد مغذی تولید شده توسط سلول های پوستی هستند که به جذب و حفظ آب کمک می‌کنند. سلول های پوست سه نوع سرامید تولید می‌کنند که تحت عنوان سرامید های ضروری هم شناخته می‌شوند. این ماده بیشتر برای افراد با بیماری یا اختلالات شدید پوستی مناسب هستند؛ چون کاهش سطح آن در سطح پوست باعث بروز مشکلات زیادی از جمله اگزما می‌شود.

 

  • الکل ستیل

اگر زیاد با دنیای محصولات بهداشتی آشنایی نداشته باشید احتمالا فکر می‌کنید الکل برای پوست مضر است. البته این تفکر اشتباه نیست اما الکل ستیل تفاوت چشمگیری با اتانول یا الکل صنعتی دارد. الکل ستیل بافت چربی دارد که به محبوس کردن رطوبت در پوست کمک می‌کند.

 

  • پترولاتوم

این ماده یکی از قدیمی ترین ترکیبات شناخته‌شده در صنعت محصولات مراقبتی است که از فرآورده های نفتی تولید می‌شود. این ماده به دلیل خواص شیمیایی خود می‌تواند باعث بروز التهابات پوستی برای پوست های چرب شود اما در مواجهه با پوست های خشک معمولا اثر منفی ندارد. با این وجود استفاده از این ماده به شدت در محصولات امروزی محدود شده است.

 

  • اسکوالن

این ماده معمولا به عنوان جانشین پترولاتوم شناخته می‌شود. بافت و خاصیتی شبیه به آن دارد اما به جای فرآورده های نفتی از صمغ درختان تولید می‌شود. وزن سبک تری نسبت به پترولاتوم داشته و با سرعت بیشتری جذب می‌شود.

 

  • سدیم هیالورونات

اگر کمی به ترکیبات شیمی آشنایی داشته باشید متوجه می‌شوید که سدیم هیالورونات، نمک هیالورونیک اسید است و کارکرد و فوایدی مشابه آن دارد. با این تفاوت که سدیم هیالورونات سلول های کوچک‌تری داشته و بهتر جذب پوست می‌شود.

 

  • پانتول

پانتول یا ویتامین B5 یکی از مواد مغذی مورد نیاز و ضروری سلول های پوستی است. به بیانی دیگر هرچقدر میزان این ویتامین در سلول بیشتر باشد، توانایی بیشتری در جذب و حفظ آب خواهد داشت.

 

انواع بافت مرطوب کننده ها

انواع بافت مرطوب کننده و آبرسان

نکته اصلی این است که سه نوع مرطوب کننده وجود دارد که عبارت‌اند از لوسیون، کرم و پماد. هر یک از این‌ها دارای خواص منحصربه‌فردی هستند و بهترین کاربردهای پوستی را دارند. علاوه بر این، در فرمول‌های مرطوب کننده انواع مختلفی از مواد استفاده می‌شود که هر یک به روش‌های مختلفی رطوبت را به پوست اضافه می‌کنند.

سرم Serum

سرم آبرسان بافت سبک و چگالی کمتری نسبت به تمام بافت های محصولات مراقبتی پوستی دارند. به همین دلیل در زمان بسیار کمتری جذب پوست می‌شوند. بنابراین سرم ها معمولا بعد از پاکسازی و یا همراه ماسک های صورت بیشتری بهره‌روی را دارند.

 

ژل Gel

ژل و سرم تشابه زیادی در مواد اولیه دارند. تفاوت آنها تراکم بیشتر بافت ژل ها است. این تراکم بیشتر که معمولا به دلیل وجود روغن و یا نرم کننده بیشتر است، باعث چسبناک تر شدن بافت ژل می‌شود. با این وجود ژل هم مثل سرم جذب سریع و عمیقی دارد. ژل ها معمولا خواص مرطوب کنندگی و آبرسانی را در کنار هم دارا هستند.

 

لوسیون Lotion
لوسیون‌ها نسبت به کرم‌ها یا پمادها قوامی نازک‌تر و سبک‌تر دارند و برای پوست “نرمال” مناسب‌تر هستند.

از تفاوت‌های لوسیون و مرطوب کننده می‌توان به این نکته اشاره کرد که در لوسیون‌ها به طور عمومی از ترکیبات روغنی استفاده می‌شود که قادر به تأمین رطوبت برای قسمت‌های ضخیم پوست بدن هستند. اما در مرطوب کننده‌ها، عمدتاً از ترکیبات ضد پیری و ضد جوش استفاده می‌شود.

استفاده از لوسیون بدن بر روی پوست صورت ممکن است مشکلات پوستی را تشدید کرده و حتی منجر به انسداد منافذ پوست شود.
اگر از آن برای صورت خود استفاده می‌کنید و مستعد آکنه هستید، مطمئن شوید که محصول غیر کومدوژنیک (غیرجوش‌زا) و متناسب با پوست صورت است.

بهترین لوسیون مرطوب کننده صورت که هم بافت مناسبی داشته باشد و هم باعث جوش نشود، لوسیون مرطوب کننده روز پوست نرمال تا خشک سراوی است.

لوسیون مرطوب کننده روز سراوی با SPF25 و طیف وسیع برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB انتخابی ایمن به شمار می‌رود. همچنین برای ترمیم آبرسانی و مرطوب کردن پوست به ترکیباتی نظیر هیالورونیک اسید، نیاسینامید و سرامیدها غنی شده است. فرمول غیر جوش زا لوسیون آبرسان روز سراوی منافذ پوست را مسدود نمی‌کند و باعث ایجاد آکنه نمی‌شود؛ ازاین‌جهت برای انواع پوست مناسب است.

 

کرم ها Cream

کرم‌ها در مقایسه با لوسیون‌ها دارای مرطوب کنندگی بیشتری هستند، اما نسبت به پمادها رطوبت کمتری دارند. طبق گفته انجمن ملی اگزما، کرم‌ها دارای بافتی ضخیم و ابریشمی هستند و حاوی روغن کمتری نسبت به لوسیون‌ها هستند، بنابراین بافت آن‌ها غلیظ نیست.

درصورتی‌که دچار اگزما هستید، پماد بهترین گزینه است، اما استفاده از کرم‌ها نیز مشکلی ندارد، بااین‌حال باید توجه داشت که گاهی اوقات کرم‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که تحریک‌کننده هستند.

 

پمادها Ointment

پماد، دسته‌ای از مرطوب کننده های غلیظ است که استفاده از آن بر روی پوست خشک، بهترین گزینه است.

این محصولات در مقایسه با کرم‌ها و لوسیون‌ها سنگین‌تر هستند، زیرا دارای محتوای روغنی بیشتری هستند و به همین دلیل، برای پوست خشک و پوسته‌پوسته مؤثرتر عمل می‌کنند.

انجمن ملی اگزما، پمادها را، به‌خصوص آنهایی که با وازلین و روغن معدنی فرموله شده‌اند، برای پوست‌های مستعد اگزما توصیه می‌کند.

 

تفاوت انوای آبرسان و مرطوب کننده بر اساس بافت

سرم ژل کرم لوسیون
بافت غلیظ و غنی با چگالی کم بافت غلیظ و غنی با چگالی بالا بافت غلیظ با چگالی بالا بافت غلیظ با چگالی کمتر
بافت آبکی و روان بافت چسبناک بافت بین جامد و مایع بافت مایع
فقط آبرسان مرطوب کننده و آبرسان مرطوب کننده و نرم کننده آبرسان و نرم کننده

 

نکات مهم در خرید مرطوب کننده

  1. دقت به ترکیبات

همیشه مرطوب ‌کننده ‌ای را انتخاب کنید که از موادی تشکیل شده باشد که متناسب با نوع پوست شما باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر پوست خشکی دارید، به دنبال اجزای آبرسان مانند اسید هیالورونیک، کره شی، روغن هایی مانند نارگیل، بادام یا جوجوبا، ویتامین E و سرامیدهای ترمیم کننده سد باشید.

برای پوست‌های چرب، مرطوب‌کننده‌هایی با ترکیباتی مانند چای سبز، درخت چای، نیاسینامید و اسید سالیسیلیک بهترین عملکرد را دارند، درحالی‌که ترکیبات تسکین‌دهنده مانند آلوئه‌ورا، سرامیدها و شی باتر عالی هستند.

همچنین ترکیبات زیر نیز مؤثر هستند:

  • دایمتیکون: دایمتیکون یک سد انسدادی روی پوست ایجاد می‌کند که سد رطوبتی شما را تقویت می‌کند.
  • اسکوالن: اسکوالن یک نرم کننده با خواص ضد باکتریایی است و برای پوست‌های چرب که مستعد آکنه هستند عالی است!
  • گلیسیرین: گلیسیرین (معروف به گلیسرول و گلیسیرین) یک مرطوب کننده طبیعی شیرین و چرب است.
  1. فرمولاسیون

جدا از مواد تشکیل دهنده کرم مرطوب کننده، چیزی که اهمیت دارد و باید مراقب آن باشید، فرمول و قوام مرطوب کننده است. استفاده از یک کرم مرطوب کننده با قوام مناسب پوست شما را مدت‌زمان بیشتری مرطوب و نرم نگه می‌دارد.

  1. توجه به نوع پوست

مهم‌ترین نکته در خرید مرطوب کننده، انتخاب مرطوب کننده مناسب برای نوع پوستتان است. همان‌طور که در این بلاگ گفتیم، مرطوب کننده‌ های مخصوص هر نوع پوست، ترکیبات و فرمولی متفاوتی دارند.

  1. برند کرم مرطوب کننده

 برندهای مطرح، محصولات باکیفیت‌تری را به بازار عرضه می‌کنند. این برندها، تحقیقات گسترده‌ای روی محصولات خود انجام می‌دهند و از مواد اولیهٔ باکیفیت استفاده می‌کنند.

  1. خرید از فروشگاه‌های معتبر

خرید از فروشگاه معتبر یکی از مهم‌ترین نکات در خرید مرطوب کننده است. فروشگاه‌های معتبر، محصولات اصل و باکیفیت را با قیمت مناسب به فروش می‌رسانند. نیلی شاپ تمام محصولات خود را با ضمانت اصل بودن به دست شما می‌رسند.

  1. از خرید مرطوب کننده حاوی این مواد دوری کنید!

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، مطمئن شوید که مرطوب کننده شما بدون هیچ‌گونه الکل، رنگ مصنوعی و مواد شیمیایی و سموم خشن فرموله شده است. همچنین توصیه می‌شود از محصولات مراقبت از پوست تست شده توسط متخصصین پوست و ضد حساسیت استفاده کنید. در مقاله زیر به صورت کامل به ذکر 8 نکته مهم قبل از خرید مرطوب کننده و آبرسان اشاره کرده ایم.

 

تشخیص نوع پوست

تشخیص نوع پوست

برای خرید یک کرم مرطوب کننده مناسب، ابتدا باید نوع پوست و نیازهای پوستتان را بشناسید تا بتوانید کرم مرطوب کننده‌ای خریداری کنید که هم کاملاً مناسب شما باشد و هم نیازهای پوستتان را هم رفع بکند.

اگر در تشخیص نوع پوست خود مشکل دارید، در ادامه چند روش به شما معرفی می‌کنیم تا به‌وسیله آن‌ها بتوانید نوع پوستتان را تشخیص دهید.

تست 1:

یک روش ساده برای تشخیص نوع پوست در خانه، با استفاده از یک کاغذ تمیز است. ابتدا کاغذ را روی نواحی مختلف صورتتان قرار داده و با فشاردادن آن روی صورت، روغن روی پوستتان را جذب کنید. سپس کاغذ را روی یک چراغ قرار داده و مقدار روغن جذب شده را بررسی کنید.

اگر روغن بیشتری روی کاغذ باشد، احتمالاً پوست شما چرب است. از طرفی، اگر هیچ‌گونه لکه‌ای روی کاغذ مشاهده نکردید، ممکن است پوست خشکی داشته باشید. در نهایت، اگر روغن تنها در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) قرار داشته باشد، احتمالاً پوست شما مختلط یا معمولی است. برای نتایج بهتر، توصیه می‌شود این آزمایش را در حدود ظهر یا عصر انجام دهید.

تست 2:
برای تمیزکردن کامل پوست خود، از یک پاک کننده صورت ملایم استفاده کنید. سپس با استفاده از یک حوله، صورت خود را با چند ضربه آرام خشک کنید. بعدازاین مرحله، به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید، بدون این که به پوست خود دست بزنید یا کرم یا مواد دیگری به پوست خود بزنید.

اگر بعد از 30 دقیقه هنوز پوست خشکی و کشیدگی دارید، به‌احتمال زیاد پوست شما خشک است. اگر در زمان نگاه‌کردن در آینه بینی و چانه خود را خیلی براق می‌بینید، این نشانه‌ای است که پوست شما مختلط است.

درصورتی‌که بینی و چانه کمتر براق باشند، پوست شما معمولی است. اگر پوست چرب داشته باشید، باید گونه‌ها هم مثل قسمت‌های دیگر صورت که در آینه می‌بینید براق شده باشند.

انواع کرم مرطوب کننده

’انواعکرم مرطوب کننده فاقد چربی ضد جوش نوتروژینا یک باید در روتین پوستی افرادی با پوست چرب و مستعد جوش است، این کرم فاقد چربی بوده و دارای ترکیبات ضد حساسیت، ضد التهاب و آنتی باکتریال است تا از ایجاد جوش جدید پیشگیری کند و التهاب پوست صورت را کاهش دهد. عصاره آلوئه ورا در ترکیبات کرم مرطوب کننده پوست چرب نیتروژنا دارای خاصیت آبرسانی، ترمیم پوست و تسکین التهابات آن است

 

پوست خشک: به‌طورکلی برای پوست‌ خشک و خیلی خشک بهتر است از مرطوب کننده‌ غنی و کرمی استفاده کنید که بافت غلیظ‌تری داشته باشد؛ زیرا ضخامت این نوع مرطوب کننده باعث می‌شود که پوست احساس سنگینی نسبتاً زیادی داشته باشد و خشک‌شدن آن بیشتر زمان ببرد. این نوع کرم مرطوب کننده دارای ترکیبی از روغن و آب است که هر دو به طور مؤثری در مرطوب کردن پوست نقش دارند. ترکیبات روغنی به‌منظور حفظ رطوبت و ترکیبات آبی برای جذب رطوبت استفاده می‌شوند.

 

پوست معمولی/مختلط: این نوع پوست ها می‌تواند از هر نوع مرطوب کننده‌ای استفاده کنند. اگر پوست شما نرمال است اما به سمت خشکی تمایل دارد، بهتر است از مرطوب کننده‌ای غلیظ‌تر و کرمی استفاده کنید. اگر پوست شما نرمال است؛ اما اگر به سمت چربی تمایل دارد، ژل کرم یا واتر ژل پیشنهاد می‌شود.

 

پوست حساس: زمانی که سد پوستی به‌درستی عمل نمی‌کند، عوامل استرس‌زا، می‌توانند از سد ضعیف پوست شما عبور کرده و آن را خراب کنند و باعث قرمزی و ناراحتی شوند. برای داشتن احساس راحتی در پوست، توصیه می‌شود از محصولات ملایمی استفاده کنید که برای پوست‌ حساس ساخته شده‌اند. افرادی که پوست حساسی دارند باید به دنبال مرطوب ‌کننده‌ های بدون عطر و بدون پارابن و مواد تحریک‌کننده باشند.

در ادامه به توضیح سایر مرطوب کننده های موجود می‌پردازیم.

 

مرطوب کننده حاوی SPF

 SPF بهترین راه برای مبارزه با آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه UV است. سعی کنید مرطوب کننده‌ ای با SPF 15 یا بالاتر انتخاب کنید. اما استفاده از مرطوب کننده با SPF در شب توصیه نمی‌شود.

مرطوب کننده و ضد آفتاب ویتامین E بادی شاپ بافت سبک و لطیفی دارد و بهترین انتخاب برای مرطوب کردن و محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های UVA و UVB است.

 

مرطوب کننده روز و شب

کرم‌های شب، در مقابل نور آفتاب کمترین تأثیری دارند و قادر به محافظت مؤثر پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب نیستند. اما، تأثیر قابل‌توجهی بر روی تولید کلاژن پوست دارند و به افزایش آن کمک می‌کنند. بنابراین، فقط در شب قابل‌استفاده هستند و شما می‌توانید آن‌ها را نیم ساعت قبل از خواب روی پوست خود استفاده کنید.

ترکیبات کرم روز تقریباً شبیه به کرم شب است، با این تفاوت که می‌توانید این کرم را زیر نور خورشید نیز استفاده کنید. کرم‌های روز قادرند پوست صورت شما را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنند.

 

مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان

مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان دارای موادی مانند ویتامین E ، ویتامین سی، عصاره چای سبز و رسوراترول هستند که به‌عنوان یک محافظ قوی در مقابل آلودگی‌ها و ریزگردهای موجود در هوا عمل می‌کند. همچنین در مبارزه با اثرات ناشی از رادیکال‌های آزاد نیز به‌خوبی عمل می‌کنند و پوست را ازسبوم ناشی از متابولیسم غذا و محیط به‌خوبی پاک و تغذیه می‌کنند.

 

روتین مناسب استفاده از مرطوب کننده

روتین مناسب استفاده از مرطوب کننده

  • ابتدا دست‌های خود را بشویید.
  • سپس صورتتان را با یک شوینده مناسب پاک کنید.
  • روتین پوستی خود را از محصولات با بافت سبک به سمت بافت سنگین‌تر انجام دهید.
  • در آخر روی پوست نمدار از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • روی پوست گردن هم از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • در آخر از ضد افتاب روی صورت استفاده کنید.

آخرین نکته‌ای که هنگام استفاده از کرم مرطوب کننده باید در نظر داشته باشید، نحوه ماساژدادن آن به روی صورت است؛ بهتر است مرطوب کننده را به سمت بالا روی صورت خود ماساژ دهید.

چون با افزایش سن، گرانش زمین باعث کشیدن پوست شما به سمت پایین می‌شود. همچنین، این روش یک ماساژ ملایم است که به افزایش گردش خون کمک می‌کند و به کاهش پف صورت شما کمک می‌کند. اما چه زمانی تمام این روتین را اجرا کنید تا بیشترین نتیجه را از مصرف مرطوب کننده بگیرید؟ در ادامه به این سؤال جواب می‌دهیم.

 

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده

بهترین زمان استفاده از کرم مرطوب کننده درست زمانی است که پوست شما نمدار است.

بلافاصله پس از شستن صورت یا استحمام پوستتان را با حوله خشک کرده (به حدی که پوستتان کمی رطوبت داشته باشد) و از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

آیا مردان به کرم مرطوب کننده متفاوتی نیاز دارند؟

مردان به کرم مرطوب کننده متفاوتی نیاز ندارند، فقط به دلیل اصلاح‌کردن مداوم صورت، بهتر است از مرطوب کننده‌ های ضد التهابی استفاده بکنند. این نوع مرطوب کننده ‌ها اغلب حاوی آلوئه‌ورا و ویتامین c هستند تا به ترمیم پوست کمک کنند. برخی از برندها مثل گارنیر و لورال با توجه به نیازهای پوست آقایان پس از اصلاح و… انواع آبرسان و مرطوب کننده مخصوص آقایان را روانه بازار کرده‌اند.

 

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان چه عوارض و معایبی دارد؟

محصولات مراقبتی، مخصوصا مرطوب کننده و آبرسان ها عارضه یا خطر جدی برای کسی ندارند. این موضوع با در نظر گرفتن استاندارد های موجود در سازمان بهداشت جهانی کاملا مشخص می‌شود. اما همانطور که میدانیم، افراد پوست های متفاوتی دارند. به همین دلیل ممکن است برخی مواد اولیه، طبیعی یا شیمیایی، برای فردی کاملا بی خطر یا حتی مفید باشند، اما فردی را دچار حساسیت یا التهاب پوستی کنند. این مورد به سادگی با مطالعه مواد اولیه هر محصول و شناسایی آنها قابل جلوگیری است.

طبق مطالعات انجام شده در مورد عوارض احتمالی مرطوب کننده استفاده بیش از حد از محصولات مرطوب کننده و آبرسان می تواند منجر به ضعف پوست شود. این موضوع مخصوصا در افراد جوان تر قابل مشاهده است. به زبان ساده، با سوء مصرف این محصولات، پوست تنبل شده و کارایی طبیعی خود را از دست می‌دهد. نحوه و تعداد دفعات مجاز استفاده از هر محصول روی آن نوشته می شود و با پیروی از دستورات ذکر شده این نگرانی از بین خواهد رفت.

 

آیا به‌جای کرم مرطوب کننده می‌توان از روغن طبیعی استفاده کرد؟

بسیاری از مردم این تصور اشتباه را دارند که روغن های طبیعی می‌توانند جایگزین مرطوب کننده شوند؛ زیرا بسیار غنی و نرم کننده هستند.

روغن‌ها مرطوب کننده هستند؛ اما آبرسان نیستند. روغن ها فقط آب موجود در پوست شما را حفظ می‌کنند و هیچ‌چیز به پوست اضافه نمی‌کنند و این موضوع برای همه روغن ها، به‌خصوص روغن نارگیل صدق می‌کند. همچنین اگر پوست شما چرب یا مستعد به جوش است، استفاده از روغن‌ طبیعی به شما توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند باعث مسدودشدن منافذ شما و جوش‌های بیشتر بشود. البته ما منکر استفاده از روغن‌های مخصوص پوست صورت برای افزایش شادابی و جوانی پوست نیستیم و شما در این زمینه میتوانید از روغن های مخصوص استفاده کنید؛ اما این روغن ها نباید جایگزین آبرسان و مرطوب کننده شما باشند.

 

نحوه تشخیص کرم مرطوب کننده و آبرسان

برای اینکه بدانید چطور تشخیص دهید که یک محصول آبرسان است یا مرطوب کننده بهتر است ابتدا لیست مواد تشکیل‌دهنده محصول را مطالعه کنید و با توجه موادی که در این جدول به‌عنوان مواد اصلی تشکیل‌دهنده آبرسان ها و مرطوب کننده ها آورده شده است محصولات را از هم تفکیک کنید.

البته شما هنگام خرید از فروشگاه نیلی شاپ دیگر هیچ‌گونه دغدغه‌ای نخواهید داشت؛ زیرا تیم ما شما را راهنمایی کرده تا بهترین محصولات را برای خودتان خریداری کنید.

پایان

مرطوب کننده یک محصول ضروری برای مراقبت از پوست است که می‌تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست شما کمک کند. با انتخاب مرطوب کننده مناسب و استفاده صحیح از آن، می‌توانید از پوستی نرم، لطیف و مرطوب لذت ببرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)