گلایکولیک اسید، معجزه روشن کننده صورت و بدن!

گلایکولیک اسید، معجزه روشن کننده صورت و بدن!
اسید گلیکولیک (Glycolic Acid) مولکولی کوچک و فعال است که به‌دلیل قدرت استثنایی خود در تحریک سلول‌های اپیدرم در بخش‌های مختلف صنعت زیبایی غوغا کرده‌است.

اسید گلیکولیک (Glycolic Acid) مولکولی کوچک و فعال است که به‌دلیل قدرت استثنایی خود در تحریک سلول‌های اپیدرم در بخش‌های مختلف صنعت زیبایی غوغا کرده‌است. در حالیکه برخی افراد استفاده از آن را یک راه‌کار درمانی معجزه‌آسا می‌دانند، برخی دیگر به خطرات آن اشاره می‌کنند. اما این مولکول و فواید و خطرات احتمالی آن چیست؟

نتیجه قبل و بعد استفاده از گلیکولیک اسید

اسید گلیکولیک چیست؟

اسید گلیکولیک محبوب‌ترین عضو از خانواده آلفا هیدروکسی اسیدها(AHA) یا در اصطلاح اسیدهای میوه در کنار اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک با کوچک‌ترین اندازه مولکولی است. این اسید که با نام هیدروکسی استیک و اسید میوه نیز شناخته می‌شود در سال 1848 توسط شیمیدانی فرانسوی به نام آگوست لورن از نیشکر استخراج شد. گلیکولیک اسید که بیش‌تر با خواص کراتونیک مورد استقبال می‌گیرد، با نفوذ آسان و عمیق به لایه‌های مختلف پوست ماده‌ای مفید در درمان بسیاری از مشکلات پوستی از آکنه تا هایپرپیگمانتاسیون به‌کار می‌رود. برای آشنایی با سایر آلفا هیدروکسی اسیدها، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

 

غلظت اسید گلیکولیک در محصولات مختلف از لایه‌بردار تا ماسک، سرم و کرم‌ها بین 4 تا 10 درصد متغیر است. به‌عنوان مثال گلیکولیک اسید 4 درصد خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته و انواع سرم های لایه بردار یافت می‌شود. غلظت‌های بین 8 تا 10 درصد را می‌توان برای روشن کردن پوست، کوچک کردن منافذ، کنترل ترشح سبوم و یا کاهش جوش‌های سرسیاه مورد استفاده قرار داد. البته تحت نظر پزشک متخصص پوست برای درمان‌های لکه‌های پوستی ناشی از آکنه و یا آفتاب، کاهش علائم پیری پوست(چین و چروک، افتادگی پوست) محصولاتی با دوز 20 درصد نیز توصیه می‌شوند.

 

فواید اسید گلیکولیک چیست؟

بارزترین عملکرد اسید گلیکولیک لایه‌برداری پوست است. این اسید به‌لطف وزن مولکولی پایین و ترکیبات فعال خود به عمق پوست نفوذ کرده و سلول‌های مرده را تجزیه می‌کند. با حذف سلول‌های مرده و بازسازی سلولی تیرگی‌ها و آسیب‌های پوستی برطرف شده و پوست جوان و شاداب‌تر می‌گردد. از فواید گلیکولیک اسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. کاهش آکنه گلیکولیک اسید با عملکرد کراتولیک و تنظیم‌ میزان ترشح سبوم از تجمع مواد زائد در سطح پوست جلوگیری می‌کند. بر طبق مطالعات صورت گرفته گلیکولیک اسید برای درمان آکنه و اسکارهای به‌جای مانده از آن عوارض جانبی خفیفی هم‌چون سوزش و قرمزی را به‌همراه دارد.
  2. کاهش لکه‌های پوست هایپرپیگمانتاسیون(تولید بیش از حد ملانین) یکی از اختلالات رنگدانه‌های پوستی است. اسید گلیکولیک با لایه‌برداری می‌تواند هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند لکه‌های تیره، لکه‌های ناشی از افزایش سن، کک‌ومک و ملاسما را محو کند.
  3. چین و چروک اسید گلیکولیک با اثر در سطوح مختلف پوست یک ماده فعال ضد پیری است. توانایی اسید گلیکولیک در سنتز کلاژن و تحریک گلیکوزآمینوگلیکان‌های پوستی استحکام و خاصیت ارتجاعی را به پوست بازمی‌گرداند. افزایش بازسازی سلولی، خطوط ریز و چین و چروک را صاف کرده و به‌طور تقریبی 6 هفته پس از استفاده مشهود است. قابل ذکر است اسید گلیکولیک ظاهر خطوط ریز را کاهش می‌دهد ولی آن‌ها را حذف نمی‌کند.
  4. آبرسانی فواید اسید گلیکولیک تنها محدود به لایه‌برداری نیست. این اسید به‌عنوان یک مرطوب‌کننده مولکول‌های آب را به سمت خود جذب کرده و پوست را آبرسانی می‌کند.
  5. روشن کننده اثر لایه‌برداری اسید گلیکولیک تمام عوامل ریزی که مانع از تمیز و درخشان شدن پوست شده‌اند را پاک می‌کند. لکه‌های قهوه‌ای به‌جای مانده از زخم را کاهش می‌دهد و پوست را از سلول‌های مرده‌ای که سبب کدر شدن آن شده‌اند خلاص می‌کند. در نهایت با کمک اسید گلیکولیک بافت پوست بهبود یافته و رنگ آن روشن و یکدست می‌شود.

عوارض جانبی اسید گلیکولیک چیست؟

اثرات تقویت‌کنندگی اسید گلیکولیک روی پوست قابل انکار نیست اما گاهی اوقات می‌تواند برای سلامتی و پوست خطرناک باشد. لایه‌برداری پوست در طولانی مدت پوست را ضعیف می‌کند.

اسید گلیکولیک یک اسید فعال است و اگر در غلظت‌های متوسط استفاده شود پوست می‌تواند آن را تحمل کند. استفاده بیش از حد این اسید و یا انتخاب دوزهای بالا خطر قرمزی، سوزش و افزایش حساسیت به نور را همراه دارد. همچنین از بین بردن سلول‌ها خطر پیرپوستی را نیز به دنبال دارد

 

معرفی بهترین محصولات گلایکولیک اسید

محصولی یافت نشد.

اسید گلیکولیک مناسب چه نوع پوستی است؟

پوست‌های خشک، معمولی، مختلط تا چرب و مستعد جوش می‌توانند از درمان با اسید گلیکولیک سود ببرند. استفاده از این اسید برای پوست‌های حساس مناسب نیست و می‌تواند واکنش‌های آلرژیک و تحریکات پوستی را به‌همراه داشته باشد. اگر پوست حساسی دارید، اسید لاکتیک جایگزین مناسبی برای اسید گلیکولیک است.

 

 برای استفاده از اسید گلیکولیک به چه نکاتی باید توجه داشت؟

هرچند گلیکولیک اسید خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، اما برخی محصولات لایه‌بردار حاوی این اسید خطر خشکی پوست را به همر‌اه دارند. بنابراین توصیه می‌شود همراه با این محصول از مرطوب‌کننده‌ای متناسب با پوست خود استفاده کنید.

از آنجایی‌که پوست در هنگام لایه‌برداری حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است، بنابراین استفاده از محصولات حاوی اسید گلیکولیک در عصر توصیه می‌شود. در این زمان پوست فرصت کافی برای بازسازی را تا صبح در اختیار دارد. علاوه‌ براین بدون توجه به فصل در طول روز از ضدآفتاب‌های مناسب با حداقل SPF30 استفاده کنید.

تعداد دفعات استفاده از محصولات حاوی گلیکولیک اسید به نوع پوست، تحمل پوست و نیازهای شما بستگی دارد. توصیه می‌کنیم در ابتدا درمان خود را با دوزهای پایین شروع کنید و اگر پوست آن را تحمل کرد، مقدار آن را افزایش دهید. اگر برای اولین‌بار درمان با اسید گلیکولیک را شروع می‌کنید یا پوست خشکی دارید، درمان خود را با غلظت‌های پایین شروع کنید.

انتخاب کرم با توجه به غلظت آن مهم است. اگر پوست نازکی دارید، باید از غلظت­های کم‌تر از 10 درصد استفاده کنید.  احساس سوزش و خشکی خفیف در چند روز اول طبیعی است ولی اگر این سوزش شدت داشت مصرف را قطع و با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان دو محصول کاربردی و مفید مراقبت پوستی حاوی اسید گلیکولیک را به شما معرفی می‌کنیم. نوع پوست خود را بشناسید و روال متناسب با نیازهای پوستی خود را انتخاب نمایید.

نحوه استفاده از سرم - تونر گلیکولیک اسید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)