سالیسیلیک اسید، فرشته نجات پوست چرب!

سالیسیلیک اسید، فرشته نجات پوست چرب!
اسید سالیسیلیک (Salysilc Acid) ترکیب شیمیایی طبیعی و محبوب در محصولات مراقبتی و درمانی پوستی است. آیا می‌دانستید که این ماده باعث پیدایش داروی آسپرین شده است؟ آیا از عملکرد و فواید اسید سالیسیک آشنایی دارید؟ آیا درمان با اسید سالیسیلیک عوارضی دارد؟

اسید سالیسیلیک چیست؟

اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید(BHA) است و به دلیل خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضد درد خود در حوزه داروسازی مورد استفاده قرار می­گیرد.

این اسیدها با نفوذ به عمق پوست و تجزیه کردن کراتین، پیوندهای بین سلولی را شکسته و سلول‌های مرده‌، چربی، آلودگی و هر‌آن‌چه سبب مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود را از بین می‌برند.

تفاوت اصلی آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید در محلولیت آن‌ها است. از آ‌نجایی‌که BHAها می‌توانند روغن را در خود حل کنند، قادرند به منافذی که سبوم چربی در آن‌ها وجود دارد نفوذ کرده و در سطح عمیق‌تری پوست را لایه‌برداری کنند. از این‌رو BHA برای پوست‌های چرب و جوش‌دار مناسب‌تر است. پوست‌های خشک، حساس و مختلط با استفاده از AHA می توانند نتایج بهتری را به‌دست آورند.

برای آشنایی با آلفا هیدروکسی اسیدها، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

 

در حدود 2500 سال پیش از میلاد مسیح طب گیاهی اسید سالیسیک را از طریق علفزارها، مراتع و بیدها مورد استفاده قرار می‌داد. لوح‌های به‌جای مانده از دوران آشوریان برگ بید را برای درمان بیماری‌های روماتیسمی نشان داده و مصریان نیز آن را برای درمان تب، درد و التهاب مفاصل استفاده می­کردند. هم اکنون مشخص شده که BHA علاوه‌بر لایه‌برداری در کاهش میزان چربی پوست، درمان آکنه، رفع لکه‌‌های پوستی و کاهش علائم پیری، آبرسانی و در نهایت بهبود بافت پوست مفید هستند.

 

خواص درمانی اسید سالیسیلیک به‌ویژه روی پوست آن را به‌عنوان ماده‌ای فعال و مطلوب در فرمولاسیون محصولات آرایشی و مراقبتی پوست قرار داده است.

بهترین محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

فواید اسید سالیسیلیک برای پوست

اسید سالیسیلیک یک عنصر فوق‌العاده قوی، سنگین وزن در درمان انواع مشکلات پوستی و مناسب همه نوع پوست است. این اسید با عملکرد کراتولیتیک شناخته شده و عنصری کلیدی برای انجام میکروپیلینگ صورت در خانه است.

 

 عملکرد کراتولیک اسید سالیسیلیک بافت‌های سطحی پوست را نرم و سلول‌های مرده لایه شاخی را از بین می‌برد و پوست را پاکسازی و لایه‌برداری می‌کند.

 

آکنه از جمله مشکلات شایع پوستی است که مردان و زنان را در هر رده سنی تحت تاثیر قرار داده و اسید سالیسیک ماده‌ای فوق‌العاده مفید در درمان آکنه است. خاصیت قابض و ضدباکتریایی اسید سالیسیلیک منافذ باز پوست را بهبود می‌بخشد، تولید سبوم را تنظیم می‌کند و در نتیجه آکنه را کاهش می‌دهد. برای کاهش آثار به‌جای مانده از آکنه می‌توانید آن را با یک سرم ضدلک ترکیب کنید.

محصولی یافت نشد.

از دیگر مزایای اسید سالیسیلیک نقش آن در افزایش درخشندگی پوست، جوان‌سازی و کاهش علائم پیری، کاهش لکه‌های ناشی از افزایش سن، تحریک سنتز کلاژن، افزایش آبرسانی پوست، درمان پسوریازیس و زگیل است.

فواید اسید سالیسیک تنها مختص پوست نیست. این اسید حالت‌دهنده مو، ضد شوره و مناسب موهای چرب بوده و در فرمولاسیون شامپو و ماسک مو به‌کار می‌رود.

مزایای سالیسیلیک اسید

 

معرفی بهترین محصولات سالیسیلیک اسید برای پوست

اسیدهای بتا هیدروکسی، به‌ویژه اسید سالیسیلیک، در محصولات مراقبت از پوست مانند ژل و فوم شستشوی صورت، مرطوب کننده، کرم ضد جوش، لایه بردارهای شیمیایی، لایه بردارهای شیمیایی و تونر یافت می‌شوند. متخصصان پوست برای درمان آکنه‌های شدید، محصولات BHA را با غلظت‌های بالاتر اسید سالیسیلیک تجویز می‌کنند. در ادامه برخی از بهترین محصولات ضد جوش حاوی این عناصر را لیست کرده‌ایم.

محصولی یافت نشد. محصولی یافت نشد. محصولی یافت نشد.

 

دوز مناسب مصرف اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک در لوسیون‌ها، کرم‌های روز و شب، پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها، کرم‌های پا برای از بین بردن میخچه و پینه، مومیایی‌ها برای از بین بردن زگیل، شامپو و محصولات لایه‌بردار یافت می‌شود. از آنجایی‌که اسید سالیسیک ماده فعالی است، بسته به نوع درمان غلظت و دوز درمانی آن متفاوت است. از اسید سالیسیک می‌توان برای درمان‌های بیماری‌های پوستی و تحت نظارت پزشک در دوزهای بالا استفاده کرد. به‌عنوان مثال:

  • در درمان زگیل با غلظت 50 درصد
  • در درمان میخچه با غلظت 30 درصد

می‌توان از اسید سالیسیک استفاده نموده و در صورت بروز اثرات نامطلوب و واکنش‌های نامناسب با پزشک مشورت کرد.

اسید سالیسیلیک در محصولات آرایشی به دو دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و رفع عیوب پوستی به عنوان یک ماده درمانی به‌کار می‌رود. استفاده از آن به‌عنوان یک محصول آرایشی بی‌خطر بوده و باید در دوزهای بسیار پایین مصرف گردد.

  • اسید سالیسیلیک به‌عنوان یک ماده ضدعفونی کننده با حداکثر 0.5 درصد فرموله می‌شود.
  • برای شست‌وشوی صورت و یا شامپو با حداکثر 3 درصد فرموله می‌شود.
  • در هنگامی‌که برای محصولاتی مانند سرم‌ها و کرم‌ها استفاده شود باید با غلظت 2 درصد فرموله گردد. البته این مورد در سرم‌های ضدلک 1.5 درصد است.

 

عوارض جانبی اسید سالیسیلیک

همان‌طور که گفته شد اسید سالیسیک به لطف خواص ضدالتهابی خود با حساس‌ترین پوست­ها سازگار است. با این‌حال محصولات حاوی اسید سالیسیلیک نسبت به نور خورشید حساس بوده و در مقابل اشعه ماوراء بنفش ممکن است باعث ایجاد حساسیت و تحریکات پوستی شوند. از این‌رو توصیه می‌شود آن‌ها را در روتین شب خود قرار دهید. در صورت استفاده از این محصولات در طول روز برای جلوگیری از هرگونه واکنش از یک ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب استفاده کنید.

در هنگام شروع به استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک احساس سوزن سوزن شدن، قرمزی و خارش طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد و تا پوست به آن عادت کند مدتی زمان نیاز دارد. اگر این واکنش‌ها شدید بود یا زمان بیش‌تری به‌طول انجامید، باید استفاده از آن را قطع کرده و با پزشک متخصص مشورت شود.

دست‌یابی به نتایج مناسب در انتخاب دوز استاندارد نهفته است و نباید بیش‌تر از حدود تعیین‌شده باشد. استفاده از محصولات مراقبتی پوستی برای کودکان زیر 3 سال تنها زیر نظر پزشک توصیه می‌شود و از مصرف خودسرانه آن باید اجتناب کرد.

محصولات حاوی رتینول و BHA را همزمان با یکدیگر مصرف نکنید. ترکیب این دو نوع محصول پوست را بیش از حد تحریک می‌کند و می‌توانید آن‌ها را با فواصل زمانی مشخص مصرف کنید.

بتا هیدروکسی اسیدها در مقابل  آلفا هیدروکسی اسیدها پوست را کمتر تحریک می کنند و بی‌خطرتر هستند؛ در نهایت فراموش نکنید که همیشه قبل از استفاده یک محصول جدید آن را تست کنید. مقداری از آن را روی بازوی قرار دهید و پس از 24 ساعت در صورت عدم مشاهده قرمزی یا تحریک پوستی آن را امتحان کنید.

 

کلام پایانی

سالیسیلیک اسید اسید از عناصر پیشرو در میان ترکیبات در محصولات مراقبتی پوستی است. اساس این عنصر لایه‌برداری پوست است و به شما کمک می‌کند تا زیبایی و درخشش را به پوست خود هدیه دهید. انواع محصولات شامل سرم سالیسیلیک اسید، نسبت به سایر ترکیبات شیمیایی عوارض کم‌تری دارد و پس از استفاده منظم اپیدرم بازسازی شده، بافت پوست همگن می‌شود و لطافت و شادابی را می‌توانید روی پوست خود احساس کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)