معجزه‌ای به نام رتینول! نحوه مصرف + مزایا و کاربردها

معجزه‌ای به نام رتینول! نحوه مصرف + مزایا و کاربردها
نام رتینول را معمولا در محصولات ضد چروک و جوانساز شنیده‌اید! اما باید بدانید که این ماده چیزی فراتر از یک ضد چروک است و در واقع راه حلی برای تمام مشکلات پوستی به شمار میرود!

نام رتینول را معمولا در محصولات ضد چروک و جوانساز شنیده‌اید! اما باید بدانید که این ماده چیزی فراتر از یک ضد چروک است و در واقع راه حلی برای تمام مشکلات پوستی به شمار میرود! یک متخصص پوست ممکن است رتینول را برای درمان لک پیشنهاد کند و در شرایط دیگری، از این ماده برای بهبود آکنه، درمان چروک، لایه برداری و حتی بهبود منافذ باز استفاده کند.

سوال اینجاست که چرا مزایای رتینول تا این حد گسترده و وسیع است؟ در پاسخ باید بگوییم که رتینول و یا اصطلاح درست‌تر آن یعنی رتینویید از ویتامین A مشتق شده که به‌عنوان یک عنصر مؤثر در کرم‌ها و سرم‌های پوست استفاده می‌شود. این خانواده وسیع دارای غلظت های متفاوتی هستند که سب شده تا مزایای بی شماری برای پوست فراهم سازند. مثلا رتینوئیک اسید (به عنوان Retin-A یا ترتینویین نیز شناخته می شود) قوی ترین رتینوئید است و برای آکنه و همچنین کاهش چین و چروک استفاده می شود. در وهله بعدی رتینالدئید، رتینول و سپس استرهای رتینول (مانند رتینیل پالمیتات) قرار میگیرند که به ترتیب دارای قدرت اثر کمتری هستند. مهم است بدانید که از چه فرمی از ویتامین A استفاده می کنید، زیرا هرکدام از آنها به یک سری از نگرانی های پوستی پاسخ می‌دهد.

سرم و کرم رتینول می‌توانند با پر کردن خطوط و چین و چروک‌ها، استحکام پوست را افزایش دهد، رنگ ناهموار پوست را بهبود بخشند، سطح پوست را صاف کرده و حتی به درمان آکنه و جوش های شدید و کیستیک کمک کنند. در ادامه این نوشته با فرم‌های مختلف رتینول آشنا خواهید شد و همچنین بیشتر درباره فواید این جادوگر روتین پوستی اطلاعات بدست خواهید آورد.

مزایای رتینول

تفاوت رتینول با رتینوئید و رتین A

تفاوت بین رتینوئید، رتینول و رتین A در قدرت آنها است. رتینوئید اساس و پایه ویتامین A است و هر دو ماده رتینول و رتین A از مشتقات آن محسوب می‌شوند و قدرت کمتری نسبت به رتینویید دارند؛ رتیوئید و رتین A در غلظت بالای 1% باید با تجویز پزشک مصرف شوند. در مقابل، رتینول ملایم‌ترین ماده در این خانواده است که در ترکیبات کرم ضد چروک و لوسیون‌ها استفاده می‌شود و بسته به فرمولاسیون آن، حتی افرادی که پوست حساسی دارند، نیز می‌توانند از محصولات حاوی رتینول استفاده کنند.

 

فواید رتینول برای پوست

فواید رتینول برای پوست

تا اینجا به خوبی با خانواده رتینول ها آشنا شدیم، الان می‌خواهیم ببینیم مزایای رتینول برای پوست چیست تا بتوانید با خیال راحت و به‌درستی آن را وارد روتین پوستی خود کنید. رتینول باعث افزایش تولید سلول‌های پوست از طریق سرعت بخشیدن به چرخه نوسازی سلولی می‌شود و با اثری مشابه لایه برداری، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه می‌تواند ظاهر خطوط ریز، چین و چروک را کاهش دهد و به پوست شما ظاهری شاداب، یکدست و هموار بدهد.

 

کنترل آکنه‌های پوستی

بر اساس آزمایشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد که رتینوئیدهای موضعی به طور مؤثر و ایمن آکنه را درمان می‌کنند. همچنین، این آزمایش نشان می‌دهد که دوز رتینوئید موضعی که شخص استفاده می‌کند، مهم‌تر از نوع رتینوئید موضعی است که انتخاب می‌کند.

علاوه بر این، این مرور اشاره می‌کند که درمان رتینوئید در ترکیب با یک عامل ضدمیکروبی ممکن است اثربخشی درمان آکنه را بهبود بخشد.

فرد مبتلا به آکنه شدید ممکن است به رتینوئیدهای قوی‌تری نسبت به رتینول (یک رتینوئید ضعیف‌تر) مانند ایزوترتینوئین نیاز داشته باشد. این رتینوئیدها به‌طورکلی نیاز به تجویز یک متخصص پوست دارند.

 

کاهش چین و چروک و سفت کننده پوست

مزیت اصلی محصولات حاوی رتینول، رتینیل و رتینویید جوان‌تر شدن پوست است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که یک محصول حاوی ۰.۱ درصد رتینول ظاهر چین و چروک روی گونه‌ها را تا ۶۴ درصد و دور چشم را تا ۳۹ درصد پس از ۱۲ هفته استفاده کاهش می‌دهد!

با افزایش پایداری بافت کلاژن پوست، رتینول جلوی تجزیه و ازبین‌رفتن آن را می‌گیرد. همچنین، سلول‌های پوستی را تحریک کرده و تولید بافت کلاژن را افزایش می‌دهد. با تأثیر بر بافت اپیدرم پوست، رتینول ساختار آن را تقویت می‌کند و ظرفیت نگهداری آب درون بافتی این سلول‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین، از دهیدراته شدن پوست و سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، رتینول با پر کردن فضای بین سلولی، پوست را حجیم می‌کند و چروک‌های سطحی و ظریف را از بین می‌برد.

 

روشن کننده پوست و درمان لک

باگذشت زمان، پوست تحت‌تأثیر عوامل محیطی متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل جوش و آکنه، آلودگی، آسیب محیطی و سایر عوامل می‌شوند که می‌توانند باعث فرورفتگی، لک و ناهمواری‌های پوستی شوند.

استفاده از رتینول می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در ناهمواری پوست داشته باشد. این ماده با عملکرد چندگانه‌ای که دارد، بهبودی در پوست ایجاد می‌کند. در ابتدا، رتینول گردش خون سلول‌ها در بافت پوست را بهبود می‌بخشد و شرایط مناسبی برای افزایش توانایی ترمیمی سلول‌ها فراهم می‌کند.

محصولی یافت نشد.

 

ترمیم کننده اسکار و فرورفتگی‌ها

درست است که در مرحله اول، استفاده از رتینول باعث نازک و حساس شدن پوست می‌شود. اما در صورتی که به صورت کاملا اصولی و دقیق از سرم رتینول استفاده کنید، سرعت رشد و تکثیر سلول‌های پوستی بیشتر شده و باعث افزایش ضخامت لایه اپیدرم می‌شود؛ بنابراین به مرور زمان شاهد بهبود آسیب‌های پوست، ترمیم لایه بالایی و افزایش قدرت دفاعی پوست خود خواهید بود.

 

درمان منافذ باز

هنگامی که منافذ باز با سلول های مرده یا چربی پوست مسدود می شوند، بزرگتر و قابل مشاهده می شوند. استفاده از سرم یا کرم رتینول، سبب میشود تا سطح پوست به مرور یکدست و هموار شود و همچنین از مسدود شدن منافذ پیشگیری شود؛ به این صورت شما شاهد کوچک شدن منافذ باز در ناحیه گونه، بینی و پیشانی خواهید بود.

 

بهبود علائم پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال پوستی است که باعث رشد سریع سلول‌های جدید پوست می‌شود و بثورات ضخیم و پوسته‌دار به رنگ صورتی یا قرمز در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌کنند. خرید سرم رتینول و استفاده اصولی از آن باعث تنظیم رشد بیش از حد سلول های پوست شده و التهاب را کاهش می دهد. اما از آنجایی که رتینول می تواند پوست شما را تحریک و حساس کند، پزشک متخصص معمولاً استفاده از رتینول برای درمان پسوریازیس را در ترکیب با استروئیدهای موضعی توصیه می کند.

 

کاهش ترک‌های پوست ( استرچ مارک)

ترک‌های پوستی در اثر بارداری، افزایش وزن، کاهش شدید وزن یا رشد سریع عضلانی در قسمت‌های مختلف بدن مشاهده می‌شوند. این علائم در ابتدا صورتی، قرمز یا بنفش هستند و سپس به تدریج، سفید به نظر می رسند. شما با استفاده از رتینول می‌توانید تا حد زیادی به کمرنگ شدن این علائم کمک کنید البته استفاده از این ماده در دوران بارداری یا در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود و بهتر است درمان ترک‌های ناشی از بارداری با رتینول را پس از دوران شیردهی شروع کنید.

 

عوارض استفاده از رتینول برای پوست

رتینول یک ترکیب بسیار قدرتمند است که بیش از 5 مشکل پوستی را درمان می‌کند. اما باید بدانید که این ماده به دلیل قدرت بالای خود، می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را به همراه داشته باشد.

در ابتدای استفاده از کرم یا سرم حاوی رتینول، ممکن است با خشکی و حساسیت پوستی مواجه شوید. علاوه بر این، قرمزی و التهاب، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست نیز از عوارض جانبی محتمل رتینول هستند.

اگر از رتینول استفاده می کنید، راحت تر دچار آفتاب سوختگی می شوید؛ بنابراین باید هنگام استفاده از محصولات رتینول حتما از ضد آفتاب استفاده کنید و در تماس با نور مستقیم خورشید (با لباس و کلاه) اجتناب کنید.

 

چگونه می توان عوارض جانبی رتینول را مدیریت کرد؟درست است که رتینول ماده بسیار حساسی بوده و عوارض خاص خود را دارد؛ اما با وجود مزایای رتینول برای پوست، نباید در استفاده از آن تردید داشته باشید! در ادامه با راهکارهایی برای بهترین نحوه استفاده از رتینول آشنا می‌شوید.

 

  1. 1. در یک روتین پوستی فقط از یک محصول رتینول استفاده کنید؛ یعنی به صورت همزمان از سرم یا کرم رتینول استفاده نکنید، مگر اینکه این محصولات از یک برند بوده و مکمل هم باشند.
  2. 2. اگر برای اولین بار از رتینول استفاده می‌کنید، سعی کنید فقط 3 بار در هفته آن را در روتین پوستی خود قرار دهید.
  3. 3. اگر دچار آفتاب سوختگی، آسیب‌های پوست یا سایر تحریکات پوستی هستید، از محصولات حاوی رتینول خودداری کنید.
  4. 4. در طول روز یک ضد آفتاب با SPF 30 و یا بالاتر را برای حفاظت از پوست خود انتخاب کنید و برای کاهش تماس با آفتاب از لباس و کلاه محافظ استفاده کنید.
  5. 5. رتینول، رتینوئید و... باید فقط در روتین شب استفاده شوند.

همچنین در دوران شیردهی و بارداری از محصولات حاوی رتینول نباید استفاده کنید. البته ما در مقاله ترکیبات ممنوعه در دوران بارداری به طور کامل به شرح محصولات ممنوعه پوست و مو در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

 

نحوه مصرف رتینول برای پوست چرب و مختلط

ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب پوست چرب و مختلط بشویید. سپس صورت خود را کاملاً خشک کنید؛ زیرا مرطوب بودن پوست صورت باعث نفوذ بیشتر سرم رتینول یا کرم آن بر پوست شما شده و باعث ایجاد التهاب و قرمزی می‌شود.

بعد از گذشت تقریباً 20 دقیقه به‌اندازه یک نخود از کرم یا سرم رتینول را برداشته و با حرکات دایره‌ای روی پوست ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود.

اگر می‌خواهید ادامه روتین پوستی خود را اجرا کنید، باید اجازه دهید 20 دقیقه از زمان جذب رتینول روی پوست شما گذشته باشد و سپس می‌توانید آبرسان و مرطوب کننده خود را استفاده کنید.

برای انتخاب بهترین سرم رتینول برای پوست چرب با خیال راحت می‌توانید سراغ سرم ضد چروک رتینول ۱% اوردینری بروید!

محصولی یافت نشد.

 

نحوه مصرف رتینول برای پوست خشک و حساس

  • اگر پوست خشک دارید، بهتر است ابتدا از کرم رتینول استفاده کنید که حاوی ترکیبات آبرسان نیز باشد. همچنین، بهتر است رتینول هایی با غلظت کمتر از 1% انتخاب کنید.
  • به‌آرامی رتینول را به روتین پوستی خود اضافه کنید و از دفعات کم‌تر به‌دفعات بیشتر پیش بروید و هر بار روتین خود را پس از حداقل 4 هفته تغییر دهید.
  • وقتی به مرحله استفاده روزانه یا یک روز در میان از محصول می‌رسید، می‌توانید فرمولاسیون‌های قوی‌تر سرم یا کرم رتینول را تست کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید دوز 2.5 درصد را امتحان کنید. البته، ممکن است تا زمان سازگاری پوست شما با فرمولاسیون جدید، علائمی از خارش و تحریک وجود داشته باشد، اما این مشکلات باید در عرض چهار تا شش هفته کاهش یابند. اگر این اتفاق نیفتد، به محصول قبلی خود بازگردید و از دوز قبلی رتینول استفاده کنید.

همچنین برای شروع می‌توانید از کرم شب ضد چروک و سفت کننده پوست رویتالیفت لورال که بهترین کرم رتینول برای پوست خشک و حساس است استفاده کنید.

محصولی یافت نشد.

 

 سن مناسب برای استفاده از رتینول

هیچ معیار مشخصی برای تعیین زمان مناسب برای استفاده از رتینول وجود ندارد، اما می‌توانید این درمان را آغاز کنید از زمانی که احساس می‌کنید چروک‌های پوستی در حال ایجادشدن هستند. اگر مبتلا به آکنه هستید، استفاده از این درمان در دوره نوجوانی و دهه بیست زندگی هم محدودیتی ندارد. اما برای درمان و پیشگیری از پیری پوست، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی (زمانی که دوران جوش و التهاب پوستی را پشت سر گذاشته‌اید) از رتینول استفاده کنید.

 

همزمان با رتینول از چه ترکیباتی می‌توانم استفاده کنم؟

ترکیبات مجاز با رتینول

رتینول + اسیدگلیکولیک:

اسید هیالورونیک یک مرطوب کننده عالی است که با کاهش تبخیر آب از پوست شما کار می‌کند. پوست شما را تسکین می‌دهد و حجیم می‌کند که می‌تواند به مقابله با برخی از اثرات تحریک‌کننده استفاده از رتینول کمک کند.

رتینول + نیاسینامید:

نیاسینامید یک مشتق از ویتامین B3 است که می‌تواند به پاکسازی آکنه و کاهش علائم پیری پوست کمک کند. همچنین به محافظت از پوست شما کمک می‌کند و ممکن است به مقابله با عوارض جانبی تحریک‌کننده رتینول کمک کند.

 

پایان

شاید استفاده از رتینول در روتین پوستی، ابتدا کاری سخت و زمان‌بر به نظر برسد، اما با استفاده درست و منظم، این محصول به جزئی جدایی‌ناپذیر در روتین شما تبدیل خواهد شد.

الان که همه نکات راجع‌به رتینول و نحوه استفاده از آن را می‌دانید، می‌توانید با خیال راحت و اصولی آن را وارد روتین پوستی خود بکنید

اما اگر هنوز سؤالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ نداده‌ایم با ما در بخش نظرات کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)