چطور آبرسان و مرطوب کننده خانگی بسازیم؟!

چطور آبرسان و مرطوب کننده خانگی بسازیم؟!
بی شک راه چاره مشکلات پوستی در مواد و گیاهان طبیعی نهفته است. اما هر کدام از این گیاهان فواید خاص خود را داشته و برای نوع خاصی از پوست و مشکل مشخصی مفید هستند. شناخت فواید این گیاهان به ساخت ترکیبی مناسب کمک می‌کند.

مراقبت از پوست اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروزی دارد. خشکی پوست مادر تمامی بیماری های پوستی بوده و تاثیر زیادی در زیبایی پوست افراد دارد. اما انجام آزمایش های متعدد در شروع قرن جدید میلادی، آسیب های مواد شیمیایی در محصولات آرایشی را آشکار کرد و باعث کاهش مصرف این محصولات شد. استفاده از مرطوب کننده خانگی برای دوری از مواد شیمایی مضر در محصولات صنعتی در سالهای اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده است. اما چطور یک مرطوب کننده طبیعی خانگی درست کنیم؟ آیا مرطوب کننده خانگی تاثیرگذار است؟ طبق گزارش گوگل، عبارت نحوه ساخت مرطوب کننده خانگی با رشد دو و نیم برابری نسبت به سال گذشته مواجه شده که این موضوع بر ترجیح مصرف کنندگان بر استفاده از محصولات خانگی و ارگانیک اشاره دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به ساخت مرطوب کننده خانگی طبیعی و فواید آن بپردازیم.

 

مواد اولیه مرطوب کننده خانگی

بی شک راه چاره مشکلات پوستی در مواد و گیاهان طبیعی نهفته است. اما هر کدام از این گیاهان فواید خاص خود را داشته و برای نوع خاصی از پوست و مشکل مشخصی مفید هستند. شناخت فواید این گیاهان به ساخت ترکیبی مناسب کمک می‌کند.

مواد اولیه مرطوب کننده خانگی

  • آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا یکی از پرکاربرد ترین گیاه ها در مرطوب کننده خانگی است. این گیاه خاصیت بی‌نظیری در آبرسانی و تامین رطوبت سلول های پوست دارد و بافت طبیعی آن، استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند.
  • گلاب: گلاب یا عصاره گل رز شناخته‌شده ترین عصاره گل مخصوصا در ایران است. این عصاره خاصیت ضدعفونی کننده و ضدالتهابی بی نظیری دارد. استفاده از آن برای تسکین پوست های حساس یا آسیب دیده بسیار رایج است.
  • شی باتر: شی باتر یا کره شی، روغن گیاهی نیمه جامد است که از گیاه شی (بومی آفریقا) تهیه می‌شود. خاصیت نرم کنندگی این ماده در اولین استفاده خود را نشان می‌دهد و تاثیر بی‌نظیری بر انواع پوست دارد. علاوه بر این شی باتر توانایی آبرسانی به سلول های پوست را نیز دارد.
  • گلیسیرین: گلیسیرین یکی از شناخته‌شده ترین ماده‌ها در صنعت زیبایی است. این ماده خواص بیشماری داشته و استفاده از آن روی موها و پوست، باعث افزایش نرمی و لطافت آنها می‌شود. علاوه بر این گلیسیرین به دلیل غلظت خاص خود برای کنترل غلظت محلول های مرطوب کننده خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عسل: خاصیت نرم کنندگی عسل بر کسی پوشیده نیست. عسل طبیعی علاوه بر نرم کنندگی خاصیت درمانی نیز داشته و می‌تواند زخم های سطحی را به سرعت درمان کند.
  • چای سبز: چای سبز به طور سنتی در طی تاریخ در چین برای شستشوی پوست مورد استفاده بوده است. این گیاه خاصیت پاکسازی ملایمی داشته و با آبرسانی سطحی می‌تواند لکه های پوستی را از بین ببرد.
  • ویتامین E: این ماده تاثیر چشمگیری در آبرسانی و همینطور آماده سازی سلول های پوست برای آبرسانی طبیعی دارد.
  • ویتامین C: ویتامین C مستقیما با آبرسانی پوست ارتباط دارد. تامین ویتامین C مورد نیاز سلول های پوست باعث افزایش توانایی آنها در جذب سلول های آب می‌شود. شما می‌توانید از قطره ویتامین C و یا گیاهانی که حاوی این ویتامین هستند در مرطوب کننده خانگی خود استفاده کنید.

 

نحوه ساخت مرطوب کننده خانگی

با توجه به ماهیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت مرطوب کننده خانگی، دستور مشخصی وجود ندارد و شما می‌توانید با کمک خلاقیت خود و بررسی مواد اولیه و خواص آنها مرطوب کننده‌ای مناسب پوست خود درست کنید. اما برای کمک به این فرایند، چند دستور تهیه برای ساخت مرطوب کننده ارگانیک و طبیعی را به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

 

مرطوب کننده خانگی برای پوست چرب

پوست چرب

اگر پوست شما در طول روز براق و چرب می‌شود و یا جوش های سرسیاه در نقاط خاصی از پوست خود مشاهده می‌کنید، پوست شما چرب است. عوامل زیادی در چرب بودن پوست نقش دارند که هورمون ها، رژیم غذایی و ژنتیک بخشی از آنها هستند.

چربی پوست در صورت ازدیاد می‌تواند باعث انسداد منافذ پوستی شده و از کارکرد طبیعی سلول های پوست جلوگیری کند. علاوه بر این تجمع آلودگی در چربی های سطح پوست می‌تواند باعث بروز جوش های سطحی و حتی التهاب پوست شود. به همین دلیل از بین بردن این چربی های اضافه، بدون خشک کردن پوست اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرطوب کننده خانگی برای پوست چربترکیب آلوئه‌ورا و روغن بادام تاثیر بسیار خوبی بر این مشکل خواهد داشت. آلوئه‌ورا رطوبت پوست را تامین خواهد کرد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند و همزمان، روغن بادام پوست شما را ضدعفونی و پاکسازی خواهد کرد. برای تهیه این مرطوب کننده کافیست نصف پیمانه ژل آلوئه‌ورا و یک چهارم پیمانه روغن بادام را به خوبی باهم ترکیب کرده و به مدت کافی روی پوست خود قرار دهید.

روغن بادام می‌تواند برای بسیاری از پوست ها بسیار قوی باشد و باعث التهاب آن شود. در صورتی که پوست حساسی دارید، ترکیب آلوئه‌ورا، گلیسیرین و گلاب احتمالا مناسب شما باشد. برای تهیه این مرطوب کننده، نصف پیمانه گلیسیرین، نصف پیمانه ژل آلوئه‌ورا و نصف پیمانه گلاب را باهم مخلوط کرده و روزی یکبار از آن استفاده کنید.

 

مرطوب کننده خانگی پوست حساس

پوست حساس

اگر پوست بسیار حساسی دارید که به دلایل متعدد ملتهب می‌شود، استفاده از روغن های مقوی و تقویت کننده کمک بسیاری به شما خواهد کرد. افراد با پوست حساس به دلیل حساسیت به محصولات شیمیایی، احتمالا امکان استفاده از شوینده های شیمیایی را ندارند. به همین دلیل استفاده از یک ضدعفونی و پاک کننده طبیعی و ملایم انتخاب بسیار مناسبی است.

مرطوب کننده خانگی پوست حساسیک پیمانه جوشانده چای سبز، یک پیمانه ژل آلوئه‌ورا و دو پیمانه روغن آفتابگردان، ترکیبی مناسب و تاثیر گذار برای پوست های حساس است. چای سبز به ملایمت پوست شما را ضدعفونی خواهد کرد و عوامل منجر به حساسیت را از بین خواهد برد. سپس رطوبت آلوئه‌ورا به خوبی به پوست نفوذ کرده و روغن آفتابگردان، جایگزین چربی از دست رفته سطح پوست خواهد شد و از هدر رفت رطوبت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در چای سبز، باعث افزایش طراوت و شادابی پوست شما خواهد شد و پیری زودرس را به تاخیر خواهد انداخت.

 

مرطوب کننده خانگی پوست معمولی

پوست معمولی

اگر پوست شما بسیار چرب یا خشک نیست و جوش های سرسیاه و سطحی قابل مشاهده‌ای وجود ندارد، پوست شما معمولی است. بهترین گزینه برای پوست های معمولی، مواد مغذی طبیعی برای تغذیه سلول های پوست است.

مرطوب کننده خانگی پوست نرمالنصف پیمانه ژل آلوئه‌ورا، دو قاشق غذاخوری روغن بادام یا جوجوبا، یک چهارم پیمانه گلاب، یک هشتم پیمانه عسل یا یک چهارم پیمانه موم زنبور عسل ترکیبی فوق‌العاده برای پوست های معمولی است. این ترکیب به کمک گلاب، پوست را ضدعفونی کرده و عسل آن را نرم و لطیف خواهد کرد.

 

مرطوب کننده خانگی پوست خشک

پوست خشک

در تهیه مرطوب کننده خانگی برای پوست خشک دو موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. اول اینکه پوست باید به خوبی آبرسانی شود و دوم، باید به مواد اولیه توجه بسیاری داشت تا باعث بروز حساسیت در پوست خشک نشود.

مرطوب کننده خانگی پوست خشکترکیبی ساده و تاثیرگذار برای پوست خشک، یک پیمانه شی باتر، نصف پیمانه گلاب و یک سوم پیمانه روغن آووکادو یا آفتابگردان است. این ترکیب به خوبی پوست را مرطوب کرده و با وجود شی باتر و گلاب، احتمال آسیب به پوست وجود ندارد. برای اثر گذاری بهتر می‌توانید چند قطره ویتامین E به این ترکیب اضافه کنید و شاهد معجزه آن باشید!

 

فواید و عوارض مرطوب کننده خانگی

یکی از دلایل عمده روی آوردن افراد به ساخت مرطوب کننده های خانگی، وجود ترکیبات شیمیایی در محصولات صنعتی است. با استفاده از مرطوب کننده خانگی، ریسک آسیب توسط این مواد شیمیایی از بین رفته و خطری پوست شما را تهدید نخواهد کرد. اما باید در نظر داشت، این مواد شیمیایی به دلایل مختلف به این محصولات اضافه می‌شوند. دو دلیل عمده استفاده از مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی، دستیابی به بافت مناسب و ماندگاری بالا است.

اگر تا به حال در خانه مرطوب کننده‌ای درست کرده‌اید، متوجه بافت عجیب و ناخوشایند آن شده‌اید. ممکن است با پخش کردن آن روی پوست به مشکل برخورده باشید یا از عدم ترکیب کامل مواد اولیه ناراضی باشید. یکی از دلایل استفاده از این مواد شیمیایی همین موضوع است.

مورد دومی که احتمالا متوجه آن شده‌اید، ماندگاری کوتاه مدت مرطوب کننده خانگی است. بعد از تهیه مرطوب کننده در خانه باید بلافاصله آن را استفاده کنید و در صورت باقی ماندن ترکیبات، امکان استفاده آن در روز های آینده وجود ندارد. بعضی ترکیبات شیمیایی و همینطور استریلیزه شدن محصولات و بسته بندی باعث ماندگاری بیشتر آنها شده و از فاسد شدن مواد اولیه جلوگیری می‌کند.

در صورتی که قصد تهیه مرطوب کننده خانگی را دارید باید در نظر بگیرید مواد اولیه ذکر شده، می توانند آسیب هایی به پوست وارد کنند. ترکیب مواد اولیه در حجم اشتباه می‌تواند باعث آسیب به بافت پوست شده و آثار مخربی به جای بگذارد. در شرکت های صنعتی، روند تهیه و تولید زیر نظر متخصصان انجام می‌پذیرد و بعد از تولید بارها تست می‌شوند. به همین دلیل احتمال آسیب محصولات صنعتی بسیار کمتر از محصولات خانگی تولید شده بدون نظارت متخصص است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)