0 تا 100 لاکتیک اسید، بهترین لایه بردار ضد لک!

0 تا 100 لاکتیک اسید، بهترین لایه بردار ضد لک!
اسید لاکتیک (Lactic Acid) یک ترکیب آلی در بدن است و شاید بیش‌تر در میان ورزشکاران نام آن را شنیده باشید. از آنجایی‌که ترشح این اسید در زمان ورزش افزایش می‌یابد، در گذشته آن را عاملی برای دردهای عضلانی می‌دانستند.

اسید لاکتیک (Lactic Acid) یک ترکیب آلی در بدن است و شاید بیش‌تر در میان ورزشکاران نام آن را شنیده باشید. از آنجایی‌که ترشح این اسید در زمان ورزش افزایش می‌یابد، در گذشته آن را عاملی برای دردهای عضلانی می‌دانستند. برخلاف گذشته، امروزه شواهد نشان می‌دهد اسید لاکتیک یک منبع سوخت جانبی برای عضلات بوده و عملکرد آن‌‌ها را بهبود می‌بخشد.

در سال‌های اخیر اسید لاکتیک به دلیل خاصیت لایه‌برداری و اثرات جادویی آن در زیبایی پوست وارد فرمولاسیون محصولات مراقبتی پوست و مو شده‌است. اما اسید لاکتیک چیست و چه تفاوتی نسبت به سایر اسیدها دارد؟ فواید اسید لاکتیک برای پوست و مو چیست؟ اگر تمایل دارید تا اطلاعات خود را در رابطه با نقش اسید لاکتیک برای پوست بدانید، تا انتهای این مقاله مجله نیلی شاپ همراه ما باشید.

 

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک اسیدی ملایم از خانواده آلفا هیدروکسی اسید(AHA) است و به‌طور طبیعی ولی به‌مقدار کم در بدن تولید می‌شود. اولین‌بار کارل ویلهلم شیله(شیمیدانی سوئدی) لاکتیک اسید را از تخمیر لاکتوز شیر استخراج کرد. این اسید علاوه بر شیر ترش در سایر لبنیات، برخی میوه‌ها و سبزیجات نیز یافت می‌شود. برای آشنایی با سایر آلفا هیدروکسی اسیدها، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

لاکتیک اسید به‌دلیل توانایی لایه‌برداری خود فرایند بازسازی سلولی را تحریک کرده، بافت و رنگ پوست را بهبود بخشیده و آن را آبرسانی می‌کند. از این‌رو برندهای آرایشی بسته به نوع و کاربرد محصول، اسید لاکتیک را در فرمولاسیون محصولات زیبایی خود قرار داده و با ترکیب آن با برخی اسیدها همچون هیالورونیک اسید، و حتی اسکوربیک اسید اثرات آن را به حداکثر می‌رسانند.

 

مزیت اسید لاکتیک نسبت به سایر اسیدها چیست؟

اسید لاکتیک به‌عنوان یک لایه‌بردار شیمیایی نسبت به سایر آلفاهیدروکسی‌ها وزن مولکولی بالاتری دارد. وزن بالا به این اسید اجازه نمی‌دهد تا به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کند. از این جهت افرادی که پوست حساسی دارند، می‌توانند با نگرانی کمتری از ایجاد قرمزی و سوزش پوست خود را لایه‌برداری کنند.

ترتیب اندازه مولکلولی آلفا هیدروکسی اسیدها

 

  • لایه‌برداری. لاکتیک اسید یک لایه‌بردار شیمیایی است. این اسید با تجزیه و شکستن کراتین، سلول‌های مرده را از روی پوست جدا کرده و بازسازی سلولی را تحریک می‌کند. در نتیجه بافت پوست بهبود یافته و رنگ آن روشن می‌شود.

 

  • کاهش آکنه. به‌جز تاثیرات هورمونی و برخی بیماری‌ها، آلودگی پوست و تجمع سلول‌های مرده نیز سبب ایجاد جوش می‌شوند. علاوه بر این لاکتیک اسید به‌دلیل خواص ضدمیکروبی خود التهابات ناشی از آکنه را کاهش می‌بخشد.

 

  • افزایش رطوبت‌رسانی پوست. برخلاف سایر اسیدهای لایه‌بردار اسید لاکتیک جاذب رطوبت و یک آبرسان قوی است. این اسید آب‌دوست به مرطوب‌کننده‌ها این قابلیت را می‌دهد تا رطوبت را از محیط اطراف به سمت‌ خود جذب کرده و به سمت پوست بکشند. این اسید باتحریک سنتز سرامید مانع از کاهش رطوبت پوست می‌شود.

 

  • کاهش لکه‌های پوست. اسید لاکتیک فعالیت آنزیم‌های دخیل در فرایند ملانوژنز(مکانیسم تولید ملانین) را مهار می‌کند.

 

  • کاهش علائم پیری. در آخر باید گفت اسید لاکتیک می‌تواند با تحریک سنتز کلاژن چین و چروک و افتادگی پوست را کاهش بخشد.

نتیجه لاکتیک اسید در درمان جوش و آکنه

 

اسید لاکتیک مناسب چه نوع پوستی است؟

اسید لاکتیک به‌دلیل ماهیت ساختاری خود گزینه‌ای عالی برای پوست‌های حساس است. این پوست‌ها اغلب مشکلاتی همچون سوزش، قرمزی و خشکی را تجربه می‌کنند و درمان و آبرسانی آن‌ها مشکل است. همچنین پوست‌های حساس دارای چین و چروک و خطوط ریز هستند که مراقبت از آن‌ها را دشوار می‌سازد. در درمان بیماری‌های پوستی محصولات دارای اسید لاکتیک به‌ویژه برای پوست‌های حساس نسبت به سایر اسیدها اولویت بالاتری دارند.

برای بازکردن منافذ پوست و جلوگیری از جوش‌های سرسیاه اسید لاکتیک گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های مختلط است. ترکیب اسید لاکتیک و  اسید سالیسیلیک برای درمان موثرتر آکنه توصیه می‌شود. هم‌افزایی این دو اسید پوست را نرم و آبرسانی کرده و باعث بازسازی بهتر پوست می‌شود.

 

نکات لازم در هنگام استفاده از اسید لاکتیک

محصولات حاوی اسید لاکتیک با غلظت بالا و استفاده بیش از حد آن‌ها می‌توانند عوارض جانبی همانند حساسیت، سوزش و خارش ایجاد کند. برای محصولات آرایشی و بهداشتی حداکثر غلظت 10 درصد مجاز است. غلظت‌های بالاتر از 10 درصد تا 30 درصد اثربخشی بیش‌تری دارند ولی توصیه می‌شود تنها با توصیه پزشک متخصص استفاده شود.

پس از غلظت توجه به PH عامل مهم دیگری در انتخاب محصولات حاوی لاکتیک اسید است. در بین محصولات موجود PH بین 3.5 تا 4 بهترین کارکرد را دارد. متاسفانه روی بسته‌بندی محصولات میزان PH درج نمی‌شود. برای انتخاب یک محصول با PH مناسب مقداری از آن را روی پوست خود قرار دهید و اگر پس از چند ثانیه سوزن سوزن شدن خفیفی را حس کردید، آن محصول مناسب است. همچنین یک محصول مناسب باید پوست را روشن کند.

لوسیون‌های حاوی اسید لاکتیک غلظت پایینی از این اسید را دارند و هدف آن‌ها رطوبت‌رسانی به پوست است. این لوسیون‌ها برای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد دارای پوست خشک می‌توانند روزانه از آن­ها استفاده کنند.

اسید لاکتیک ماده‌ای حساس به نور است. تا حدامکان محصولات حاوی این اسید را در روتین پوستی شب خود قرار دهید. برای جلوگیری از هرگونه تحریکات پوستی ناشی از نور آفتاب استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF 30 در طول دوره درمان توصیه می‌شود.

در صورت درمان پوست با محصولات حاوی رتینوئید از استفاده از اسید لاکتیک پرهیز کنید.

قبل از شروع درمان با اسید لاکتیک محصول را روی قسمتی از بازوی خود تست کنید. پس از 24 ساعت در صورت عدم مشاهده هرگونه تحریک پوستی مجاز به استفاده از آن هستید.

 

تداخل مصرف سرم لاکتیک اسید

 

معرفی سرم لاکتیک اسید

ما در این مقاله سعی کردیم تا برطبق تحقیقات علمی آشنایی هرچند مختصر ولی جامع با لاکتیک اسید را در اختیار شما قرار دهیم. در آخر دو سرم اختصاصی برند اوردینری را به شما معرفی می­کنیم.

سرم لاکتیک اسید 10% و هیالورونیک اسید اردینری

 

سرم‌های لاکتیک اسید اردینری از لحاظ فرمولاسیون کاملا شبیه یکدیگر بوده و همان‌طور که از نام آنها مشخص است تنها تفاوت در درصد لاکتیک اسید به‌کار رفته شده است. این دو سرم درمانی بدون تست حیوانی و کاملا گیاهی تهیه شده از عصاره فلفل تاسمانی است و هرگونه تحریک و حساسیت ناشی از اسید لاکتیک را کاهش می‌دهد. سرم لاکتیک اسید 10% و 5% اردینری دارای PH 3.8 مناسب پوست‌های خشک است و با لایه‌برداری، بافت پوست را بهبود بخشیده و رنگ آن روشن و شفاف می‌سازد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)