چند وقت یک‌بار باید لایه برداری کنیم؟

چند وقت یک‌بار باید لایه برداری کنیم؟
افرادی با پوست خشک و حساس بهتر است هر دو هفته یکبار از لایه بردار فیزیکی و نهایتا هفته‌ای دو بار از سرم لایه بردار شیمیایی استفاده کنند.
اگر پوست چرب و مختلط دارید می‌توانید بیش از 2 بار در هفته از انواع سرم و کرم لایه بردار استفاده کنید.
زمان و میزان لایه برداری بستگی به نوع پوست و مشکلات پوستی هر فرد دارد.
افرادی با پوست خشک و حساس بهتر است هر دو هفته یکبار از لایه بردار فیزیکی و نهایتا هفته‌ای دو بار از سرم لایه بردار شیمیایی استفاده کنند.
اگر پوست چرب و مختلط دارید می‌توانید بیش از 2 بار در هفته از انواع سرم و کرم لایه بردار استفاده کنید.

فاصله زمانی بین لایه برداری

“چند وقت یک‌بار باید لایه‌برداری کرد؟” به جرات می‌توان گفت که این عبارت یکی از سوالات پرتکراری است که همیشه از مشاورین پوست پرسیده می‌شود. همه ما که به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهیم، بین چگونگی و فواصل زمانی بین هربار لایه‌برداری دچار ابهام می‌شویم. سردرگمی ما زمانی بیشتر می‌شود که یک محصول ادعا می‌کند مناسب استفاده روزانه است. بدون اغراق همه در جست‌وجوی پوستی سالم هستیم. گاهی اوقات از یک محصول نتیجه فوق‌العاده‌ای را می‌بینیم و شروع به استفاده مکرر می‌کنیم. گاهی اوقات تحت تاثیر تبلیغات بلاگرها قرار می‌گیریم. گاهی اوقات از یک محصول خوشمان می‌آید و بدون توجه به این‌که مناسب پوستمان است یا خیر، آن را به روتین پوستی خود اضافه می‌کنیم. لایه‌برداری و اهمیت دادن به پوست جای تحسین دارد اما همانند هرچیز دیگری در زندگی نباید دچار افراط و تفریط شود.

 

 لزوم رعایت فواصل زمانی بین لایه‌برداری

لایه‌برداری به معنای از میان برداشتن سلول‌های مرده پوست از روی لایه اپیدرم است. حذف سلول‌های مرده به‌خصوص اگر بلافاصله پوست صاف و نرم شود، بسیار وسوسه برانگیز است. با وجود جذاب و مفید بودن این کار مشکلی نیز در این بین وجود دارد.

سلول‌های مرده برای محافظت از پوست ضروری هستند. با حذف این سلول‌ها سد محافظتی پوست از میان برداشته شده و رطوبت پوست نیز از بین می‌رود. در برخی موارد ممکن است باعث التهاب، قرمزی و حتی عفونت‌های پوستی شود. از سوی دیگر با تجمع بیش از حد آنها روی یکدیگر منافذ پوست بسته و تنفس سلول‌ها دچار مشکل شده، پوست تیره و کدر می‌شود. در این شرایط باید با رعایت فواصل زمانی بین هربار لایه‌برداری به پوستی جوان، شاداب و زیبا دست یافت.

برای اینکه با زیر و بم لایه برداری پوست صورت و بدن آشنا شوید، خواندن مقاله زیر خالی از لطف نیست.


 

هرچند وقت یک‌بار نیاز به لایه برداری است؟

برای تشخیص تعداد دفعات بین هربار لایه‌برداری بهتر است به صدای پوست خود گوش دهید. پوست خودش دقیق‌ترین زمان را به شما می‌گوید. اگر بخواهیم فواصل زمانی بین هر لایه‌برداری را در قالب اعداد بیان کنیم پوست بین 1 تا 3بار در هفته توانایی لایه‌برداری دارد.

روش‌های مختلفی برای لایه‌برداری وجود دارد. گاهی ناخواسته ممکن است توجهی بین فواصل زمانی لایه‌برداری نداشته باشیم. در برخی موارد ممکن است با محصولی آشنایی نداشته و بیش از حد لایه‌برداری کنیم. اغلب محصولات ضد جوش حاوی لایه‌بردار هستند. لایه برداری‌ بیش از حد برای پوست‌های مستعد آکنه توصیه نمی‌شود. به‌طور مثال ممکن است با توجه به نوشته روی شوینده‌ای آن را برای پوست خود انتخاب کنیم ولی توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن نداشته باشیم.

بهتر است در صورت داشتن آکنه قبل از انتخاب هر محصولی به عناصر تشکیل‌دهنده آن دقت کرده یا از پزشک متخصص مشاوره بگیریم.

برخی از سرم‌های پوستی غلظت ملایمی از اسیدها را دارند و برای استفاده روزانه مناسب هستند. برخی از سرم‌ها و شوینده‌ها حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. احتمال دارد برخی از پوست‌ها بتوانند این لایه‌بردارهای شیمیایی را به صورت روزانه تحمل کنند. با این‌حال متخصصین پوست توصیه می‌کنند اعتدال را رعایت کرده و فقط چندبار در هفته از آن‌ها استفاده کنید.

 

بهترین فاصله زمانی برای لایه‌برداری براساس نوع پوست

توجه به نوع پوست مهم‌ترین فاکتوری است که باید هنگام لایه‌برداری در نظر داشت. هر نوع پوست شرایط و توان متفاوتی دارد و باید فواصل بین هربار لایه‌برداری را با توجه به آن مشخص کرد.

شناخت انواع پوست برای درک فاصله زمانی لایه برداری

1- پوست های خشک و حساس

افرادی که پوست خشک و یا حساس دارند در نظر داشته باشند لایه‌بردارهای قوی و زبر می‌توانند پوست آن‌ها را تحریک کنند. لایه‌برداری آنزیمی مناسب پوست‌های حساس و لایه‌بردارهای حاوی اسید گلیکولیک مناسب پوست‌های خشک هستند. این پوست‌ها فقط باید یک یا دوبار در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنند. توصیه می‌کنیم اگر پوست خشک و حساسی دارید، پس از لایه برداری از کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

 

2-پوست چرب و مستعد آکنه

اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید می توانید 2 تا 3 بار در هفته لایه‌برداری کنید. لایه‌بردارهای فیزیکی و لایه‌بردارهای حاوی اسید سالیسیلیک مناسب پوست شما هستند.

 

3- پوست مختلط

اگر پوست مختلط دارید بسیار خوش شانس هستید و می‌توانید از هر روش لایه‌برداری استفاده کنید. البته از 3 بار در هفته تجاوز نکنید.

 

فواصل زمانی برای لایه‌برداری بدن

همانند لایه‌برداری صورت، تعداد دفعات لایه‌برداری بدن می‌تواند بین 2 تا 3 بار در هفته انجام شود. فراموش نکنید که اگر پوست خشکی دارید، بیش‌تر از یک بار در هفته لایه‌برداری انجام ندهید. هیچ‌گاه لایه‌بردارهای بدن و صورت را به جای یکدیگر استفاده نکنید. لایه‌بردارهای بدن قوام بالاتری دارند. غلظت بالای اسیدهای موجود در لایه‌بردارهای بدن می‌توانند سبب تحریک پوست صورت شود. برعکس آن غلظت ملایم لایه‌بردارهای صورت برای بدن کافی نیست و نتیجه دلخواه خود را بدست نمی‌آورید.

محصولی یافت نشد.

 

لایه‌برداری ممنوعه!

با وجود تمامی مزایای لایه برداری گاهی اوقات به علت مشکلات پوستی باید آن را به تعویق انداخت و یا به‌طور کل از انجام آن صرف‌نظر کرد. افراد دارای ناراحتی های پوستی و یا حساسیت به محصولات مراقبت از پوست باید در لایه‌برداری بسیار محتاط باشند. با مشاهده علائمی همچون:

  • زخم
  • جوش
  • قرمزی
  • التهابات پوستی

باید لایه‌برداری را متوقف کرد. مدتی به پوست استراحت داد و پس از آرامش پوست و در صورت تمایل با رعایت فاصله زمانی بین لایه‌برداری نسبت به انجام آن اقدام نمود.

 

کلام پایانی

لایه‌برداری راه‌کاری ساده و ضروری برای مراقبت پوست است. لایه‌برداری کاری نیست که بتوان آن را به صورت روزانه انجام داد و انجام بیش از حد آن می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. به طور متوسط بسته به نوع پوست تعداد دفعات لایه برداری بین 1 تا 3 بار در هفته متغیر است. عدم توجه به نوع پوست و حفظ تعادل در فواصل بین لایه برداری، خطر آسیب به پوست، ایجاد جوش، لک و التهابات پوستی را به همراه دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)