بهترین روش های لایه برداری صورت + معرفی 5 لایه بردار خانگی!

بهترین روش های لایه برداری صورت + معرفی 5 لایه بردار خانگی!
لایه برداری صورت روشی برای دستیابی به پوستی سالم در چند دقیقه. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید یا سروکار شما به مشاورین پوست خورده باشد، به‌طور حتم تاکنون در مورد لایه برداری صورت، اسکراب صورت و تاکید بر انجام آن بسیار شنیده و دیده‌اید.

لایه برداری صورت روشی برای دستیابی به پوستی سالم در چند دقیقه. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید یا سروکار شما به مشاورین پوست خورده باشد، به‌طور حتم تاکنون در مورد لایه برداری صورت، اسکراب صورت و تاکید بر انجام آن بسیار شنیده و دیده‌اید. اما آیا لایه برداری پوست صورت نقشی در زیبایی و سلامت پوست دارد؟ در یک کلام می‌توانیم بگوییم بله. اما یک استثنا هم وجود دارد. اگر از روش‌های لایه برداری صورت و نوع پوست خود آگاهی نداشته باشید و روش مناسبی را انتخاب نکنید، به پوست صورت خود آسیب می‌رسانید.

 

روش‌های لایه برداری صورت

انواع روش های لایه برداری صورت - اسکراب پوست صورت

روش‌های مختلفی برای لایه برداری صورت وجود دارد. این روش‌ها در سه دسته لایه برداری فیزیکی، شیمیایی و آنزیمی گنجانده می‌شوند. به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم کدام روش لایه برداری صورت نسبت به دیگری برتری دارد و تشخیص آن تنها براساس تشخیص پزشک متخصص است. به‌طور قطع نمی‌توان گفت بهترین روش لایه برداری صورت چیست؛ چرا که انتخاب آن به نوع پوست فرد بستگی دارد اما پاکسازی و از بین‌بردن سلول‌های مرده وجه اشتراک همگی هستند. قبل ازینکه به صورت تخصصی وارد مبحث لایه برداری و اسکراب صورت شویم، از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله راهنمای جامع لایه برداری را نیز مطالعه کنید!

راهنمای جامع لایه برداری صورت و بدن
همچنین توصیه میشود بخوانیدراهنمای جامع لایه برداری صورت و بدن

 

لایه برداری فیزیکی

لایه برداری فیزیکی یا مکانیکی شناخته‌ شده‌ترین و در عین‌حال قدیمی‌ترین روش لایه برداری پوست صورت است. این نوع لایه برداری از طریق اسکراب صورت خانگی یا روش‌هایی همچون استفاده از لیف، برس‌های لایه بردار، میکرودرم ابریژن و درمپلینگ صورت می‌گیرد. در روش ‌لایه برداری فیزیکی با اصطکاک ابزارهای گفته شده و یا دانه‌های اسکراب با پوست صورت، سلول‌های مرده از بین می‌روند.

لایه برداری فیزیکی مناسب پوست‌های معمولی و مختلط است. دانه‌های لایه بردار احتمال تحریک و قرمزی را در پوست‌های حساس دوچندان می‌کنند. از این‌رو لایه برداری فیزیکی برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌شود.

 

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی صورت که به نام پیلینگ نیز شناخته می‌شود، از غلظت‌های مختلف اسیدهای مرتبط با آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) همچون گیلیکولیک اسید و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) همچون سالیسیلیک اسید استفاده می‌کند. این اسیدها با نفوذ به لایه‌های پوست صورت بازسازی سلولی را تحریک می‌کنند. در طی این فرایند لایه‌های قدیمی سریع‌تر می‌ریزند، لایه‌های جدید پوست تشکیل شده و سطح پوست بهبود می‌یابد.

لایه برداری شیمیایی بسته به اسیدهای شیمیایی آن می‌تواند به سه صورت سطحی، متوسط و عمیق صورت گیرد. این اسیدها آکنه و لکه‌های به‌جای مانده از آن و سایر لکه‌های صورت را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشند. همچنین لایه برداری شیمیایی می‌تواند در لایه‌های عمیق پوست تشکیل کلاژن را تحریک کرده و باعث کاهش چین‌ و چروک‌های پوست صورت می‌شود.

 

لایه برداری آنزیمی

لایه برداری آنزیمی صورت روشی مناسب پوست‌های حساس است. این روش به‌آرامی با کمک آنزیم سلول‌های پوستی را از بین می‌برد. لایه برداری آنزیمی همانند لایه برداری فیزیکی به‌صورت سطحی پوست صورت را لایه برداری می‌کند. این روش ملایم‌تر از لایه برداری فیزیکی است و پوست را تمیزتر می‌کند و در صورت انجام منظم آن پوست صاف‌تر می‌شود.

 

روش صحیح لایه برداری صورت در خانه

  1. برای شروع لایه برداری صورت آرایش خود را به‌طور کامل پاک کرده و سپس صورت خود را بشویید.
  2. اسکراب لایه بردار صورت را با کمک انگشتان به پیشانی، بینی و چانه خود بزنید.
  3. از وسط پیشانی تا شقیقه‌ها اسکراب را با حرکات دورانی ماساژ دهید.
  4. روی بینی را از بالا به سمت نوک بینی ماساژ دهید.
  5. پوسته‌های مرده در کناره‌های بینی رسوب می‌کند. در کناره‌های بینی می‌توانید با فشار بیش‌تری ماساژ دهید.
  6. گونه‌ها پوست نازک‌تری دارند. لایه برداری را خیلی آرام انجام دهید.
  7. امتداد استخوان فک و چانه را فراموش نکنید و با حرکات دورانی لایه برداری کنید.
  8. اگر تمایل داشتید می‌توانید لایه برداری پوست صورت خود را تا امتداد گردن و ناحیه دکلته ادامه دهید.

 

زمان مناسب برای انجام لایه برداری صورت

زمان لازم برای انجام لایه برداری صورت بستگی به نوع پوست و روش لایه برداری دارد. لایه برداری صورت با مواد طبیعی و ملایم یا ترکیب شده با کرم‌ها و تونرهای با دوز کم را می‌توان به صورت روزانه انجام داد.

در لایه برداری‌های شیمیایی با اسیدهای قوی‌تر فواصل زمانی بین هربار لایه برداری نقش مهمی را ایفا می‌کند. بهتر است در بین هربار لایه برداری زمانی را برای استراحت پوست صورت اختصاص داد. اثرات لایه برداری، پوست صورت را نسبت به نور خورشید حساس می‌کند. بهتر است لایه برداری پوست صورت با مواد شیمیایی را در عصر انجام داد.

فصل نیز از عوامل مهم در زمان انجام لایه برداری پوست صورت است. در فصول پاییز و زمستان به‌طور محسوس با خشکی پوست صورت مواجه می‌شویم. اسکراب‌های لایه بردار صورت می‌توانند پوست را خشک‌تر و بدتر کند. در فصول بهار و تابستان اثرات خشکی صورت بسیار کم‌تر است ولی باید بعد از اسکراب صورت ضدآفتابی با فاکتورهای محافظتی استفاده کنید. فراموش نکنید که مزایای لایه برداری پوست در صورتی محقق می‌شوند که تمامی اصول و قواعد لایه برداری را به درستی انجام دهید و همچنین از زمان مناسب لایه برداری پوست آگاه باشید. در این زمینه مطالعه مقاله زیر را توصیه می‌کنیم.

چند وقت یک‌بار باید لایه برداری کنیم؟
همچنین توصیه میشود بخوانیدچند وقت یک‌بار باید لایه برداری کنیم؟

 

روش انجام لایه برداری با توجه به نوع پوست

نوع پوست

1 بار در هفته

2 بار در هفته 3 بار در هفته لایه برداری شیمیایی لایه برداری فیزیکی و آنزیمی
خشک یا حساس * * *
چرب و مستعد آکنه * * * *
مختلط * * * *
معمولی * *

*

لایه برداری خانگی صورت با مواد طبیعی

لایه برداری صورت با مواد طبیعی در خانه کار دشواری نیست. ما چند روش ساخت اسکراب یا ماسک صورت را برای نیازهای پوستی شما جمع‌آوری کردیم. این ترکیبات هیچ عوارض پوستی ندارند و با خیالی آسوده می‌توانید صورت خود را لایه برداری کنید. همچنین می‌توانید جهت ساخت اسکراب خانگی برای سایر بخش‌های بدن مانند پا، دست و آرنج و … به نوشته‌های زیر مراجعه کنید. 

لایه برداری دست + آموزش 6 مدل اسکراب دست خانگی!

لایه برداری پا + آموزش 5 مدل اسکراب پا خانگی!

لایه برداری پوست سر + آموزش 4 مدل اسکراب کف سر خانگی!

 

اسکراب جوانساز پوست صورت

اگر به‌دنبال اسکراب صورت برای رفع خستگی و جوان‌سازی پوست خود هستید، کافئین را دریابید. قهوه هم‌زمان با لایه برداری صورت، نقش به‌سزایی در کاهش خستگی و جوان‌سازی پوست دارد.

½ فنجان قهوه آسیاب شده

½ فنجان ماست یا شیر

1 قاشق غذاخوری عسل

اسکراب خانگی صورت

اسکراب ضدجوش صورت

توت‌فرنگی از میوه‌های دارای اسید سالیسیلیک است. این میوه خوشمزه با پاک‌سازی منافذ پوست، جوش را کاهش داده و پوست را روشن و شفاف می‌سازد.

1 فنجان ماست

½ فنجان توت فرنگی له شده

½ فنجان بادام پودر شده

1 قطره سرکه سیب خام

برای لایه برداری صورت با توت‌فرنگی تمامی مواد گفته شده را با یکدیگر ترکیب کنید و روی پوست به‌آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت را با آب گرم بشویید.

 

اسکراب صورت مناسب پوست‌های حساس

همان‌طور که گفتیم اسکراب‌های فیزیکی و دانه‌دار مناسب پوست‌های حساس نیستند. نگران نباشید. برای شما هم یک اسکراب طبیعی داریم. آلو‌ئه‌ورا و عسل موادی مفید برای پوست‌‌های حساس هستند. آلوئه‌ورا التهابات پوست را کاهش داده و عسل با لایه برداری ملایم لکه‌های تیره پوست صورت را از بین می‌برد.

2 قاشق غذاخوری عسل

1 قاشق چای‌خوری آلوئه‌ورا

عسل و آلوئه‌ورا را با یکدیگر مخلوط کرده و روی صورت و گردن خود ماساژ دهید. پس از گذشت 10-20 دقیقه صورت را با آب گرم شست‌وشو دهید.

لایه بردار صورت عسل و آلوئه ورا

اسکراب صورت مناسب پوست خشک

عسل آبرسانی فوق‌العاده با خاصیت ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی است. شما می‌توانید عسل را به‌عنوان یک اسکراب ضدپیری و تغذیه‌رسان برای پوست‌ صورت خود تهیه کنید.

 

5 آلبالو له شده

1 قاشق غذاخوری بادام پودرشده

¼ پیمانه عسل

1 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای

3 قاشق غذاخوری ماست

تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. به‌مدت 30 ثانیه روی پوست به‌آرامی ماساژ داده و سپس با آب گرم بشویید.

 

اسکراب صورت مناسب پوست چرب

کیوی سرشار از ویتامین C و اسید آمینه است و به کاهش چربی پوست کمک می‌کند. زیتون خواص آنتی‌باکتریایی دارد و به کاهش ترشح سبوم کمک می‌کند. ترکیب کیوی و زیتون همراه با شکر قهو‌ه‌ای یک اسکراب لایه بردار برای پوست‌های چرب است که پوست را درخشان و شاداب می‌کند.

 

1 کیوی پوست‌کنده و له‌شده

2 قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای

چند قطره روغن زیتون

مواد ذکرشده را با یکدیگر ترکیب کنید. ترکیب حاصل‌شده را به‌مدت 3 الی 5 دقیقه به‌آرامی روی پوست ماساژ داده و سپس با آب گرم آبکشی نمایید.

 

 

از همین حالا با افزودن لایه برداری صورت به روتین پوستی، شادابی و جوانی را به پوست خودتان هدیه دهید. پوست خودتان را بشناسید و با آن مهربان باشید.

شما از چه روش‌هایی برای زیبایی و لایه برداری پوست صورت خود استفاده می‌کنید. تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)